Pandaer, heste og hunde får det hele, når danskere giver penge til dyrevelfærd. Nu vil grimme og ucharmerende dyr som varaner og vandrende pinde også have en bid af lagkagen.

Bladrer man om på sidste side af denne måneds Familiejournalen, vil man se et grønt og brunt kæmpekrybdyr kigge bedende på læseren. Det er den indonesiske komodovaran, og over dens skællede hoved står “En varan er også et menneske”.

Billedet er første del af en landsdækkende kampagne, som Sammenslutning for Triste dYreGrupper, STYG, har iværksat for at skabe fokus på den knap så nuttede del af dyreriget.

Ilderen skal også have medlidenhed
“Du kan ikke gå på nettet uden at se en eller anden ynkelig afpillet hund stå og tigge om penge,” forklarer formand for STYG, ilderen Tyge Hansen.

“Ih, se på mig, hvor er det synd for mig! Hvad med os andre: Ilderen, varanen, den vandrende pind – skal vi ikke også have lidt medlidenhed? Men fordi det er en hund, så bliver alle så forargede og melder sig til med det samme – lemminger!” fnyger Tyge Hansen, men understreger straks efter, at STYG faktisk har flere medlemmer inden for den sidstnævnte dyreart.

Tyge Hansen har allerede formået at samle over 20.000 medlemmer på sin Facebook-gruppe, "Grimme dyr har også følelser", fortrinsvis skadedyr og større krybdyr.

Sammen med ven og næstformand, kuffertfisken Amalie Bech Jørgensen, har formanden i mange år beklaget, at både medier og organisationer for dyrevelfærd favoriserer de søde dyr som heste, hunde og pandaer, når der tales om dyremishandling og truede arter. Samtidig lider mange grimme dyr i stilhed.

Anonyme søpølser dør
“Kan du huske, da der var en historie om et marsvin, som nogle drenge satte ild til? Ingen snakkede om andet i dagevis! Men den uge var der faktisk over 1.000 søpølser, der døde af et giftudslip i Det Japanske Hav,” fortæller Bech Jørgensen.

Næste del af kampagnen vil anvende et billede af netop denne dyreart, når STYG i morgen sender reklamebannere ud på BT og Ekstra Bladets hjemmesider. Teksten lyder: “Hvad tror du, denne søpølse føler lige nu?”, hvorefter banneret bliver flænset af en harpun og farves rødt af blod. “Angst” lyder svaret.

Det er søpølsen Ulrikke Eisner, der bliver STYGs ansigt udadtil i deres internetkampagne.

“Vi håber på at nå ud til et bredt segment af både unge og gamle inden for plejesektoren samt en del førtidspensionister,” siger Bech Jørgensen, der allerede har modtaget donationer fra tidligere medlemmer af Kattens Værn.

STYG er en joke
Blandt de nuttede dyr er der dog ingen, der tror, at STYG vil få heldet med sig.

“Det er en joke,” konstaterer golden retrieveren Arnold Mikkelsen. “Hundens dominans som et nuttet væsen med menneskelige følelser og tanker er umulig at rokke. Selv de relativt klamme muskelhunde har støttegrupper på Facebook, så mit forslag til de grimme dyr er – giv op!”