Hvad mange troede blot var en måde at demonstrere omkostningsfri empati og medfølelse på Facebook, viser sig overraskende at have en dokumenterbar medicinsk effekt.

De fleste kender dem sikkert. De talrige enslydende opdateringer på Facebook, der på forskellig vis opfordrer læseren til at bekæmpe kræft, til at skifte sit profilbillede i sympati med kræftramte og til at kopiere samme status til sin egen profil. For nogle er det et irritationmoment,  for andre er det en praktisk måde at demonstrere empati uden risiko for selv at skulle betale penge eller engagere sig.

Men nu dokumenterer danske forskningsresultatet trykt i seneste nummer af det internationale tidsskrift Journal of Clinical Oncology, at en stor mængde identiske status-opdateringer på Facebook kan kurere eksisterende kræftsygdomme og sågar forhindre nye tilfælde.

Lig på samvittigheden
Ved en pressekonference torsdag på Rigshospitalets Center for Eksperimentel Onkologi, forklarede professor og overlæge Erik Hvidtved Sørensen, hvad det er, forskerne har fundet ud af.

“Vores data viser, at Facebook-opdateringerne gør, at de der ikke havde opdaget, at der findes en sygdom kaldet kræft, bliver opmærksomme på den. Mere overraskende viser forskningen også, at hvis tilstrækkelig mange på Facebook deler en kædebrevs-lignende opdatering, hvor man giver udtryk for kræft er rigtig træls, eller udskifter deres profilbillede med for eksempel en lyserød sløjfe, så daler forekomsten og væksten af kræft mærkbart.”

Selvom opdagelsen er både overraskende og positiv, peger Erik Hvidtved Sørensen på, at sociale medier rummer et langt større potentiale for kræftbekæmpelse.

“Vores undersøgelse viser, at kun omkring tre procent af Facebook-brugerne deler disse vigtige og livreddende status-opdateringer. Det er alt, alt for lidt, og jeg håber virkelig, at de resterende 97 procent skammer sig inderligt. På sin vis, kan man sige, at de der nægter at dele opdateringerne på Facebook, ikke kun er dårlige mennesker – de har menneskeliv på samvittigheden.”

Fremtidens kræftlæge?

Professoren afslutter pressekonferencer med en opfordring til at indlede en ny fase i kampen mod kræft.

“Længe nok har kræftbekæmpelsen siddet fast i et ineffektivt morads af forskning, medicinsk behandling og indsamling til diverse patient-organisationer. Nu er det på tide, at vi kommer ind i det 21. århundrede, og lader de sociale medier tage førertrøjen i denne vigtige kamp. Derfor er det vores forhåbning, at Facebook snarest bliver oversvømmet med endnu flere fuldstændig identiske opdateringer, så vi for alvor kan få has på denne frygtelige sygdom.”