Legetøjskæden Build-A-Bear har åbnet nye afdelinger, hvor voksne kan bygge deres egen dildo, mens børnene bygger bamser. ”En helt naturlig udvikling”, siger administrerende direktør Henrik Pander.

”Prøv at mærke dens pels, den er sååå blød”. 8-årige Katrine rykker sin mor i jakkeærmet. Hun er travlt optaget af at bygge sin egen bamse i Build-A-Bear-butikken lige ved Tivoli i København.

”Ja, den er rigtig fin,” smiler Katrines mor Hanne Nygård, som også er i gang med sit eget legetøj. Dog af en lidt anden karakter. Hanne er nemlig i gang med at konstruere en himmelblå dildo, der har form som en lille delfin. ”Jeg synes, det er alle tiders, at både børnene, min mand Henrik og jeg kan have det sjovt på samme tid, ” fortæller Hanne, inden Katrine kalder på hende igen. ”Skal bamsen have kjole på, mor?”.

De voksne skal ikke kede sig
Hanne Nygård er tilsyneladende ikke den eneste, som er begejstret for Build-A-Bears nye workshops, hvor mor og far kan få skræddersyet en dildo til netop deres behov. En undersøgelse, som kæden har foretaget, viser at 8 ud af 10 kunder er tilfredse med initiativet.

Varechef Henrik Pander, som inden for virksomheden lyder navnet Chief Executive Bear, forklarer, at Build-A-Bear i Danmark længe har udviklet konceptet.

”Vores ekspedienter i butikkerne fortalte os, at forældrene ofte bare stod og hang, mens børnene lavede bamser. De så ud til at kede sig noget så gevaldigt, og så tænkte vi, hvorfor ikke også gøre livet skæggere for dem?”, siger Henrik Pander. At valget faldt på fremstilling af dildoer er ikke tilfældigt, da kæden har gennemført en række forberedende markedsundersøgelser af, hvilke varer børnefamilierne efterspørger.

”Det er en helt naturlig udvikling af vores varesortiment. I en presset hverdag handler det om at være så effektiv som muligt, og nu kan mor og far slippe for at finde tid til at besøge en sexshop og i stedet bare glæde sig over kvalitetstid med hele familien ”, fortæller Henrik Pander, der netop også er blevet udnævnt til Chief Executive Dildoist for at understrege kædens store satsning.

Ikke tabu i Danmark
Karen-Marie Buskbjerg, professor ved Aarhus Universitet og forsker i seksuelle adfærdsmønstre, ser dildo-byggeriet som et udslag af en længere proces, hvor sexlegetøjet rykker fra de beskidte sidegader og ind i alment accepterede shoppingsteder, hvor også børn har adgang.

”Den moderne mor har intet imod at stå ved sine behov og vise dem for sine børn. Sexlegetøj er ikke tabu længere, men noget som størstedelen af danskerne bruger,” forklarer Karen-Marie Buskbjerg. Hun peger dog på, at Build-A-Bear-butikkerne i resten af verden ikke nødvendigvis vil opleve succes med at udvide på en lignende måde: ”Det danske frisind er unikt, og jeg tror ikke, at andre lande vil være lige så åbne for hele familiens lyster”.

Build-A-Bear beholder deres motto. "Det indkapsler vores mål med begge linjer rigtig godt", siger adm. direktør Henrik Pander.

 

Henrik Pander fra Build-A-Bear, der har afdelinger over det meste af verden, oplyser, at han har clearet udvidelsen med kædens internationale bestyrelse og grundlægger Maxine Clark, og at dildo-workshops i Japan og Nordamerika er under overvejelse. I Build-A-Bears butik i Tivoli er familien Nygård færdige med deres byggeprojekter og ved at betale for bamsen og delfinen.

Ved kassen hænger der et skilt med kædens slogan: ”Where best friends are made”. ”Det kan vi tale med om, ikke Henrik?” griner Hanne Nygård, inden hun og resten af familien forsvinder ud af butiksdøren.