Foto: AdinaVoicu, Pixabay

Foto: AdinaVoicu, Pixabay

Den otte-årige Julie Madsen er træt af at blive betragtet som en eftertænksom pige. Jeg tænker jo faktisk aldrig, siger hun.

Julie Madsen går i anden klasse på Nybøl Skole i Sønderborg. Hun får ofte ros af lærerne for sin forståelse af de faglige emner og sit levende engagement i klassens aktiviteter. Det forstår Julie dog ikke en hujende fis af.

“Altså, de siger jo godt nok, at jeg er så eftertænksom, og hvad ved jeg, men jeg forstår ikke helt, hvad de mener med det, for jeg tænker jo egentlig aldrig.”

Til RokokoPosten forklarer Julie, at hvis man lukker øjnene og forestiller sig, at man er i en sort og hvid verden og så glor på et træ, så ved man, hvordan det er.

Hvorfor hun aldrig tænker, kan Julie dog ikke svare på.

“Hvordan skulle jeg kunne vide det?”, spørger hun.

“Jeg tænker jo ikke over det.”

Dygtig i skolen
Trods tilsyneladende mangel på tankevirksomhed klarer Julie Madsen sig godt i skolen. Hendes yndlingsfag er Natur og Teknik, og  hendes lærer, Joan Henriksen, bekræfter, at Julie er rigtig dygtig til faget.

”Hun har altid lavet sine lektier, og hun er meget grundig og laver sjældent fejl,” fortæller læreren, der undrer sig over, at Julie selv mener sig ude af stand til at tænke.

Det synes Julie er mærkeligt.

“Det er rigtigt nok, at jeg laver lektier og er dygtig i skolen og alt det der, men det har jo ikke noget at gøre med at tænke.”