Foto: Garetsworkshop, Bigstock

Foto: Garetsworkshop, Bigstock

Kassedamer, kioskejere og kantinemedarbejdere landet over skal i morgen konkurrere om prisen for mest glædesforladte service. “Ja ja så,” lyder det fra sidste års vinder, Fakta-souschef Britta Jespersen.

I morgen aften vil Messecenter Herning genlyde af suk, tavshed og trøstesløs apati. De danske servicefag skal nemlig kæmpe om de prestigefyldte Døde Sjæle Awards. Det foregår inden for kategorier som Mutteste Medarbejder, Kedeligste Kommentarer og selvfølgelig Dødeste Sjæl.

Alle servicefag kan i princippet deltage, men som regel er det medarbejdere inden for detailhandel og kantinedrift, der løber af med sejren.

“Ja, det bli’r da meget fint,” udtaler manden bag arrangementet, butikschef Jørgen Tromborg. Han leder til daglig en Fakta-butik i Valby, og netop denne supermarkedskæde har haft stor succes med Døde Sjæle Awards.

Sidste år vandt den 53-årige Fakta-souschef Britta Jespersen prisen for Dødeste Sjæl, og mange spår, at hun gentager bedriften i morgen aften.

Lave grynt og opgivende blikke
“Ja ja så,” lyder svaret, da RokokoPosten spørger, om Britta glæder sig.

Hun hentede Dødeste Sjæl Award hjem på grund af sin helt særlige evne til at gennemføre scanning af varer, modtagelse af penge og overgivelse af bon helt uden øjenkontakt. I år vil Svend Petersen, der er servicemedarbejder i Netto, forsøge at gøre hende rangen stridig.

Svend, der har beklædt samme stilling i tretten år, har på det seneste eksperimenteret med en teknik, der involverer både lave grynt og opgivende blikke.

Hvad angår prisen for Kedeligste Kommentar, mener de fleste observatører, at valget står mellem kantinemedarbejder Helle Olesen, kendt for sin særlige sarkasme omkring valg af bestik og drikkevarer, og Bent Mogensen, der i snart fyrre år har serveret biksemad i Vejles Quick-Bistro med ordene “Fy for satan”.

Arrangementet er åbent for alle, men arrangørerne opfordrer til, at man ikke “kommer rendende lidt i lukketid”.