Hjemløshed er det nye sort. Et nyt magasin fra folkene bag Cover Kids sælger drømmen om det frie og trendy liv som hjemløs.

Hvis du ikke kender begrebet homeless chic endnu, skal du slå ørene ud. Ifølge et nyt eksklusivt magasin, der kommer på hylderne på fredag, bliver den næste store trend at være hjemløs.

I magasinet Cover Homeless finder man bl.a. modeserier med hjemløse fra hele Norden, der poserer på øde banegårde og offentlige toiletter eller ryger hash i en skurvogn. Desuden er der guides til kontanthjælp og interviews med kendte danskere som Casper Christensen og Medina, der fortæller om deres drøm om at leve på gaden.

Æstetik og drømme erstatter Hus Forbi
Det er forlaget Malling Publications, som har skabt magasinet. Lanceringen af Cover Homeless sker kort tid efter, at forlaget har haft stor succes med magasinet Cover Kids. I Cover Kids er der fokus på det gode liv som børnefamilie med alt, hvad der dertil hører af dyrt børnetøj og speltcroissanter.

”Vi har ikke lyst til at blive anklaget for at være materialistiske og ensidige, så derfor finder vi det naturligt at lave et andet magasin, der handler om nogle mere basale værdier,” siger forlægger Malene Malling og tilføjer, at det nye magasin skal indeholde lige dele æstetik og drøm.

Det nye Cover Homeless erstatter de hjemløses blad, Hus Forbi, der har eksisteret siden 1996. Det nye magasin kan købes i de mest eksklusive mode- og livsstilsbutikker i København og Aarhus, men sælges også af de nuværende Hus Forbi-sælgere i S-tog og på gaden.

Prestigefyldt at være hjemløs
Blandt sælgerne af det nu hedengangne Hus Forbi vækker fusioneringen med Malling Publications begejstring.

”Jeg er sgu glad for, at nogle fine mennesker har fået øjnene op for det fede i kun at eje et liggeunderlag og en sjælevarmer (øloplukker, red.),” siger Benny på 48 år, som har levet på gaden i mere end 20 år. Benny bakkes op af en mand, som kun vil kaldes Fixi. Ifølge Fixi har de hjemløse længe været first movers på stilfronten:

”Som hjemløs går man op i at bevare sin egen stil. Altså, hvis det ikke var os, som fandt på genbrugstrenden, hvem pokker var det så?”

Formand for de hjemløses organisation SAND, Per Kragh, spår, at magasinet kan have en positiv effekt på befolkningens holdning til hjemløse.

”Cover Homeless kan vise danskerne, at en tilværelse som hjemløs også kan være meningsfuld. Endelig bliver det prestigefyldt at være hjemløs – noget, som vi har kæmpet for i mange år,” udtaler Per Kragh.