Flere medier lover nu at luge ud i irrelevante ukrudtshistorier om våde julefrokoster og dyre rygekabiner. Fremover vil de forsøge sig med journalistik i stedet for underholdning. Beslutningen vækker stærk skepsis hos medieforskere.

Berlingske kunne i denne uge afsløre, at flere medier, inklusive avisen selv, nu vil luge ud i den personfikserede tomgangsjournalistik, der har domineret de danske medier siden 1980’erne.

I den forbindelse er to pointer indtil videre gået op for medierne: Historier om Mallorca-ministeren og den slikkende overborgmester er alligevel ikke relevant eller væsentligt læsestof. Herudover har medierne erfaret, at de rent faktisk selv kan vende den tabloidisering, der overskygger nyhedsdækningen, og dermed undgå at afspore den offentlige debat. Medieforskere er skeptiske over beslutningen.

Journalister på efteruddannelse
”Et medieselvmål af dimensioner”.

Sådan beskriver medieforsker på Syddansk Universitet, Jens-Ole Hesselager, dansk presses beslutning om at lave rigtig journalistik, der hæver sig over sensationskriteriet.

”Medierne har siden 1980’erne opdraget generationer til at tro, at journalistik er forankret i ganske få nyhedskriterier. Det kan de ikke bare ændre på. Læserne har jo ikke en kinamands chance for at forstå, hvordan seriøs journalistik skal afkodes, og journalisterne ved ikke, hvordan man arbejder med reel journalistik,” lyder det fra Hesselager. Hans vurdering deles af flere af hans kolleger i Aarhus og København.

Hesselager bakkes desuden op af Bent Winther, der er redaktør på Berlingskes politiske magasin, Politiko – også et af de danske medier, der nu satser på journalistikken.

”Den bliver svær, men vi har indstillet vores journalister på, at vi går en hård tid i møde. Der bliver mange lange arbejdsdage, hvor vi  for eksempel skal lære dem at researche og tale med kilder, inden de skriver artikler,” lyder det fra Winther, der også oplyser, at Berlingske har afsat et millionbeløb til efteruddannelse af deres journalister.

Det samme har man gjort på Ekstra Bladet, hvor chefredaktør Poul Madsen også indrømmer, at man bør bekæmpe det voksende ukrudt.

“Vi kunne have klædt især de yngre generationer bedre på med reel journalistik i stedet for underholdning. Mine børn ved faktisk ikke, hvad jeg rigtigt laver, fordi jeg skammer mig – og når de spørger, siger jeg som regel bare, at jeg gør rent på et bordel,” afslører Poul Madsen.