Lille Beate var træt af det billige tøj fra H&M, som hendes antimaterialistiske mor plejede at give hende. Og efter meget plageri er familien endelig gået over til mere eksklusive børnetøjsforretninger.

“H&M skriger bare discount, og det gad jeg ikke finde mig i længere,” konstaterer 3-årige Beate Vedbæk og kigger foragteligt på en kæmpe bunke billigt tøj, som hun i sidste uge hev ud af skabet, og som nu er erstattet med eksklusive mærkevarer.

“Først nægtede min mor at købe ordentlige klude og sagde, at jeg i min alder umuligt kunne gå op i, hvordan mit tøj så ud. Jeg havde jo næsten lige lært at danne hele sætninger,” refererer Beate og demonstrerer, hvordan hun er i stand til at gøre sig fuldt forståelig vedrørende mærker som Calvin Klein Kids og Little Marc Jacobs.

Da hendes argumenter efter flere dages plageri faldt for døve øren, begyndte den 3-årige pige at skrige og hive Cover Kids-blade frem fra under sengen.

Hemmeligt lager af Cover Kids
“Jeg aner ikke, hvor hun har dem fra,” fortæller moren, Mette Vedbæk, med en mine, der stadig viser tydelige tegn på chok og bestyrtelse.

“Pludselig smilede Bonderøven og hans barn til mig fra forsiden, og da jeg åbnede bladet, begyndte Beate at pege på alt det dyre tøj og råbe ‘Det vil jeg ha’! Nu nu nu!'”

Eftersom Mette og hendes mand, Søren, forsøger at spare penge på børnetøj og egentlig “slet ikke går op i den slags statussymboler”, var det i begyndelsen svært for dem at acceptere Beates ønsker. Nu har Mette imidlertid følt sig presset til at købe dyre mærkevarer for over 5000 kr. – og ifølge hendes selv er det blot begyndelsen.

“Når et 3-årigt barn giver så brændende udtryk for, at hun gerne vil iføres utrolig dyrt tøj, som hun vokser ud af i løbet af et par måneder, så må vi jo give efter!”