Arrangørerne af en sommerfest for danske journalister i Roskilde beskylder et koncertarrangement for at snylte på det store presseopbud.

Planen var at holde en gigantisk sommerfest for alle danske mediefolk. Der var lejet dyrskueplads lidt uden for Roskilde, og her skulle journalisterne hygge sig med fadøl og imponere hinanden med de nyeste produkter fra Apple.

Men fredag blev festen brat afbrudt af høje toner fra en nærliggende og hastigt organiseret festival, som arrangørerne mener, kun er stablet på benene for at nyde godt af de mange forsamlede pressefolk.

Undervurderer danske journalister
“Det er helt tydeligt, at de blot ønsker omtale af deres rædderlige musik, fordi de ved, at stort set alle danske mediefolk er samlet her,” siger Michael Larsen, en af arrangørerne af sommerfesten, og fortsætter:

“Det er snylteri af værste skuffe. Selvfølgelig havde de aldrig lavet en musikfestival, hvis pressen ikke havde været her. Men helt ærligt, forestiller de sig, at de kan lokke et hav af journalister til med et par farvede telte og en håndfuld totalt ukendte bands?” fnyser Michael Larsen.

Ikke på grund af musikken
De fleste journalister til sammenkomsten mener ikke, at musikfestivalen vil få nogen videre opmærksomhed blot fordi, det er agurketid og tusinder af journalister er forsamlet i nærheden. Men flere af dem er nervøse for, at nogen fejlagtigt vil tro, at de er kommet til Roskilde på grund af musikken.

Julia Søndervig fra DR Online fortæller.

“Jeg håber virkelig, alle er klar over, at koncerterne er her på grund af os og ikke omvendt. Ellers ville folk jo tro, at vi  journalister blot brugte obskur musik som undskyldning for at networke og drikke os spritstive i sponsorøl. Så indspist en branche er vi altså ikke,” siger Julia Søndervig alvorligt.

Artiklen blev oprindeligt bragt den 2. juli 2011


Forfatterkommentar af Mikkel Andersson

Roskilde Festival er danske mediers store fætter/kusinefest.

Mens verdens største musikfestival, Glastonbury Festival i England, bliver dækket af tusind journalister, har Roskilde Festival 2000 danske journalister akkrediteret.

Til sammenligning trækker Dansk Journalistforbunds store Fagfestival – der faktisk handler om medier og journalistik – lidt over tusind deltagere.

Der er ikke gemt nogen indigneret eller harmdirrende mediekritik i artiklen. Starten af juli er ikke et tidspunkt, hvor nyhedspresset er voldsomt. Og der er utvivlsomt mange danskere, som nyder at følge med i årets sociologiske happening på Dyrskuepladsen fra sidelinjen.

Desuden er der ikke noget nøgenløb på Christiansborg.

Men måske – vil ondere tunger end min hævde – er det som om, at visse nyhedskriterier bliver lidt mere fleksible, når det gælder en begivenhed, hvor der er hip musik, rockstjerner, en masse gode kolleger og måske endda sponserede fadøl i farvandet.

Og så igen. Who knows?