Hele 14 gange er den norske emballagevirksomhed, PL & Partner, blevet ramt af force majeure i løbet af den seneste måned. “Vi tager det med et smil,” fastslår administrerende direktør.

I begyndelsen af december fik alle 43 ansatte på emballagevirksomheden PL & Partner influenza. I samme periode kortsluttede noget udstyr og satte ild i nabovirksomheden. Ilden bredte sig og tog PL & Partners varelager med sig.

Før alle ansatte var raske igen, vrimlede det pludselig med rotter i virksomhedens kantine. Og før det problem blev løst, satte en snestorm alting i stå i tre dage.

Sådan fortsatte det hele december måned for virksomheden i Bergen. I alt 14 tilfælde af force majeure nåede det at blive til, før måneden var omme. Men det lader administrerende direktør, Terje Takvik, sig ikke slå ud af:

“Nej, vi kunne intet have gjort for at undgå det, og når den slags sker, så må man jo bare tage det med et smil og se, hvad man kan gøre for at vende heldet,” udtaler han.

Ikke selv skyld i noget
Men er en virksomhed, der i den grad plages af uheld, ikke ofte selv skyld i det? Måske, mener Terje Takvik, men det er ikke tilfældet for PL & Partner.

“Alt det her betyder selvfølgelig, at myndighederne sender en masse folk ud for at undersøge, hvad vi mon gør forkert, men de har alle konkluderet, at der vitterlig var tale om force majeure.”

Det betyder desværre, at virksomheden får svært ved at få dækket sine tab, for både forsikringsselskaber og kunder fralægger sig ansvaret. Og det er jo heller ikke deres skyld, mener Takvik, som er overbevist om, at det hele nok skal gå.

Bare lidt uvejr
Selvom Terje Takvik ikke kan komme i tanke om andre, der har været så uheldige som PL & Partner, tænker han, at der bare er tale om lidt uvejr.

“Du ved, somme tider begynder det at sne kraftigt, mens du er ude at løbe på ski, og så sætter du bare ikke hastighedsrekord den dag.”

Og Takvik har allerede en plan for at få virksomheden på fode igen. Han har nemlig ansat en mediestuderende til at lave en YouTube-film om uheldene.

“Så kan min kommunikationsmedarbejder skrive om arbejdet med den, mens vi får produktionen op at køre igen. Det skal nok blive et hit på Facebook,” smiler den norske direktør optimistisk.