Modstanden mod børnehavernes og skolernes såkaldte snagebamser har skævvredet vores opfattelse af bamser generelt. Bamsebevægelse frygter, at udviklingen skader relationen mellem børn og bamser.

Det er blevet populært i mange børnehaver og skoler, at man giver børnene en bamse med hjem, så den kan opleve noget, som børnene kan fortælle om næste dag.

Men det er langt fra en uskyldig måde at stimulere barnets formidlingsevner, mener lederen af den intellektuelle empowermentbevægelse Plys Power, Mester Trine.

“Der er så stor modstand mod tiltaget blandt danske forældre, at bamserne har fået øgenavnet ’snagebamser’. De føler, at bamserne invaderer deres hverdag og er bange for, at bamserne får børnene til at afsløre noget pinligt,” fortæller hun.

Øget stigmatisering
De seneste år har Plys Power registreret en øget stigmatisering af bamser generelt. Det er ikke længere kun snagebamserne, der er uvelkomne i de danske hjem.

Denne udvikling kan familien Dam på Østerbro bevidne. Charlotte Dam, der er mor til syvårige Konrad, bekræfter, at hun ikke bryder sig om, at Konrad har bamser med hjem.

“Man ved aldrig, om bamserne har reelle hensigter. Konrad påstår godt nok, at han bare vil have nogle sovedyr, men vi aner jo ikke, om bamserne så pludselig får ham til at sladre om, at vi har nullermænd i hjørnerne og somme tider er for dovne til at rydde op efter aftensmaden,” udtaler hun.

Men faktisk strider det mod bamsers natur at sladre, fastslår Mester Trine.

“Vi bamser er skabt til at sprede hygge og glæde, og en bamse vælger aldrig rollen som snagebamse af egen fri vilje.”

Skader bamse-barn-relationer
Det er ikke kun bamserne, der bliver tabere i pædagogernes tiltag. Børn risikerer nemlig at få skadet deres tillidsforhold til bamser.

Plys Power fortsætter arbejdet med at få snagebamsefænomenet forbudt, men Mester Trine er klar over, at familierne intet kan stille op, fordi tiltaget er en obligatorisk del af undervisningen. Derfor opfordrer hun til, at man ganske enkelt lyver:

“Sæt bamsen i barnets seng og lad den gøre det, den er bedst til. Og hjælp så barnet med at digte en historie, som det kan fortælle dagen efter uden at bringe familiens privatliv i fare.”

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra undervisningsminister Christine Antorini (S).