Som led i et forsøg med nye læringsformer har en række gymnasier fjernet både timer, undervisning og skoleskemaet fra skoleskemaet. Elever og lærere er begejstrede.

Engang genlød gangene på Borupgaard Gymnasium af hundreder af studerendes småsnak. Men siden gymnasiet blev del af et forsøg med undervisningsfri gymnasier, er der blevet tyst, og et fint lag støv har lagt sig på de gulve, som unge fødder tidligere betrådte.

Det er imidlertid ikke en udvikling, som gymnasiets rektor, Berit Nissen, begræder.

“Ideen om et studiemiljø, hvor voksne fortalte unge, hvad der er vigtigt, var grundlæggende forfejlet, og det er jeg stolt af at have rådet bod på,” siger hun.

Elever ved bedst selv
Berit Nissen fortæller, at fremtidens arbejdsmarked bliver ekstremt fleksibelt, og at eleverne bedre end nogen ved, hvilke kompetencer de får brug for i fremtiden.

“Hvis eleven føler, at den optimale indlæring foregår ved at sove indtil klokken elleve og derpå se sjove videoer på YouTube, må man anerkende, at det også opøver afgørende kreative færdigheder, som et globaliseret erhvervsliv i høj grad efterspørger,” forklarer hun.

Tarantino og cannabis
Eleverne er også begejstrede. Selvom de fleste har valgt at arbejde helt individuelt, kan de også frit oprette selvorganiserende studiegrupper. Sådan en er Johan Svendsen, der er 17 år og indtil for nylig gik i 2.g, medlem af.

Her har de unge valgt at specialisere sig i cannabis og film af Quentin Tarantino.

“Det er virkelig fedt, fordi vi lærer om fede dialoger og sådan noget med filmsprog,” siger Johan, før han forlader interviewet for at lave sig en cowboytoast.

Lærere bliver rådgivere
Lærerstaben er også tilfredse med forsøget. Fraværet af undervisning har betydet bedre tid til forberedelse og individuel rådgivning, der nu udgør 100 procent at lærernes tid.

Lærerne ser sig dog ikke længere som lærere, forklarer tillidsmand Jens Toftegaard.

“Order ‘lærer’ har så mange ubehagelige associationer til autoritet og privilegeret viden. I dag foretrækker vi at blive kaldt ‘jævnbyrdige og venskabelige tilvalgsrådgivere’ – nogen, som eleverne kan komme til og få ligeværdig vejledning, hvis de selv har lyst. Det har de færreste imidlertid, hvilket vidner om stor selvstændighed,” siger Jens Toftegaard.