Flere og flere danskere tager billeder af deres afføring og deler dem med Facebook-vennerne, der ivrigt kommenterer. “Det naturlige næste skridt efter billeder af katte, muffins og spædbørn,” mener socialantropolog.

“Sikke en fin farve…” “Den er godt nok flot – tillykke!” “Øv, ville også ønske, min var en flyder.”

Dette er et par af de kommentarer, som Bettina Iversen har fået til sit nyeste album på Facebook. Alle billederne er retoucheret med billedbehandlingsprogrammet Instagram, som får dem til at se gammeldags og retroagtige ud. Motiv: Bettinas afføring.

Den 34-årige frisør er blot en ud af mange danskere, der i løbet af de sidste par måneder er begyndt at fotografere, retouchere og beskrive deres fæces på sociale medier, primært Facebook. Her lægger de billeder ud fra deres sidste toiletbesøg, hvorefter vennerne kan synes godt om dem og kommentere på fx farve, form og konsistens.

Over 100 likes
“De bedste af mine pølser har fået over 100 likes,” fortæller Bettina Iversen, der kun deler sine billeder, hvis afføringen er af høj kvalitet.

“Den skal have en sund farve, fx karamel eller nougat, og en fast, men porøs konsistens, der siger noget om, hvorvidt man har fået nok fibre. Det er også vigtigt, at lyset er helt rigtigt,” forklarer hun og tilføjer, at hun i sidste uge udskiftede sit wc på grund af kommentarer fra vennerne om, at kummen skabte en dårlig ramme om sit indhold.

Wc er del af det gode liv
Ifølge socialantropolog og ekspert i ekshibitionistisk skatologi Martin Damsgaard er den nye Instagram-trend et naturligt næste skridt efter, at danskerne i lang tid har delt billeder af deres katte, babyer, bagværk og aftensmad.

“Det stigende fokus på krop, helbred og livskvalitet begrænser sig ikke kun til stuen og køkkenet. Også badeværelset er en del af det gode liv, og her sender afføring et stærkere signal end fx urin, fordi den tydeligere viser noget om ens sundhed og madvaner. Bettina fokuserer på at have en sund lort, mens andre ønsker at komme med et helt andet statement, fx at deres fæces er et resultat af junkfood og rødvin,” forklarer Damsgaard og understreger, at man heller ikke skal undervurdere det sociale aspekt i at dele billeder. Her er Bettina Iversen helt enig:

“Det er bare så hyggeligt at dele pølsebilleder med veninderne!”