Et dansk mediehus har opdaget en banebrydende, ny metode, som kan lokke læsere til artikler om selv de tørreste emner. RokokoPosten kan i dag eksklusivt fortælle historien om, hvordan den revolutionerende teknik blev udviklet.

Det er en sen eftermiddag som så mange andre på en større dansk avis’ webredaktion.

Dagens onlineansvarlige, Joakim Brandt, er alene på kontoret, og han flytter dovent rundt på enkeltelementer på webavisens forside, da døren går op med et brag.

Læserstatistik gik amok
Avisens billedredaktør, Bjarne Svendsen, står i døren. Han er svedig og bleg som et lig, men med et euforisk smil spillende på læberne.

“Har du set statistikken? Har du set artikelstatistikken?” nærmest skriger han.

Med et spring sætter han sig ved den nærmeste computer og åbner opgørelsen over dagens mest læste artikler.

Vandmiljø var et hit
Den suverænt mest læste artikel, “Vandmiljø i mindre åløb stort set uforandret”, har over 20.000 visninger mere end andenpladsen, “Lockoutede lærere protesterer i guitarbutik”.

“Men … hvordan er det muligt?” spørger Joakim chokeret.

“Simpelt. Jeg indsatte et billede af en kvinde i en sensuel positur, som står i et vandløb,” siger billedredaktøren triumferende og forklarer, hvad han har opdaget: Læserne bliver lokket af billeder, der ser erotisk-agtige ud –  uanset emnet.

Læser ikke indholdet
Bjarne fortæller dog, at læseren kun bliver på artiklen i gennemsnitligt 8,42 sekunder, hvilket er tid nok til at konstatere, at kvindens tøj faktisk er delvis gennemsigtigt og føle en svag pirren. Men slet, slet ikke nok til at læse artiklen, der ellers på pædagogisk vis redegør for indholdet af vandmiljøplanerne I-III.

“Men,” siger redaktøren med en panderynken, “hvis de ikke læser artiklen, hvad er pointen så i, at de åbner den?”

Reklamer
“Reklamer!”

“Reklamer?”

“Ja. Da vi på generende vis har har valgt at lade annoncerne på vores site fylde små 80 procent af browserens areal, vil læseren ubevidst på få sekunder opfatte og klikke på alle de sweet, sweet deals, som vore eksklusive samarbejdspartnere tilbyder,” forklarer Bjarne.

Læsere vil klikke på alt
“Du gode gud,” siger onlineredaktøren nærmest hviskende.

“Har du tænkt over hvad det betyder? Vi kan jo få folk til at klikke på artikler om hvad som helst!

“Præcis,” svarer Bjarne og ser frem for sig med et drømmende blik. “Præcis …”