Foto: Alan Schmidt, Freeimages.com

Foto: Alan Schmidt, Freeimages.com

Indbyrdes uenighed blandt tre konsulenter skyld i forsinket evaluering af fejlslagent forandringsprojekt.

Da ledelsen for et indkøbscenter i Ringsted sidste år skulle gennemføre markante organisationsændringer, hyrede man hjælp fra konsulentbureauet Gram & Clausen. Desværre forløb processen ikke tilfredsstillende, og ledelsen har derfor bedt om en grundig evaluering fra de tre involverede konsulenter.

Evalueringen strandede imidlertid, da konsulenterne måtte indse, at de ikke blot var uenige om årsagen til, at forandringsprojektet mislykkedes, men også hvorfor de overhovedet er uenige.

Uenighedens kompleksitet
Søren Clausen, der er en af bureauets ejere, ser ikke noget odiøst i, at det er svært at nå til enighed.

“Enighed og dens modpol, uenighed, er komplekse størrelser, og en af de store udfordringer i organisationsledelse er netop at lade uenigheder komme frem i lyset, så man i fællesskab kan gøre dem til genstand for analyse.”

Men Søren Clausens partner og tidligere læsegruppekammerat fra universitetet, Susanne Gram, mener, at Sørens udlægning er forsimplet.

“Det er naivt at tro, at fordi man har sagt til folk, at uenighederne skal frem i lyset, så fortæller de alt. Derfor er man også nødt til at se på uoverensstemmelser mellem det, der bliver sagt, og det, der er dokumenteret i processen,” påpeger hun, mens Søren Clausen fastholder, at man må tage folks ord for pålydende, og at dokumentation kan være misvisende, fordi den kun synliggør en lille del af processen.

Praksisforskrækkelse
Den tredje konsulent, Peter Mørk, der er en af bureauets otte ansatte, mener, at både Søren og Susanne begår den fejl at være for akademiske i deres tilgang.

“Vores uenigheder skyldes en praksisforskrækkelse, som forhindrer os i at tage tyren ved hornene uden at have analyseret alting til bunds,” fastslår han.

“Vrøvl,” mener både Susanne og Søren.

Centerleder Rita Pedersen ved ikke, hvilken af konsulenterne hun er enig med, men håber på en hurtig afslutning på forløbet.

“Vi skal bare videre, så vi kan få rettet op på nogle af de ting, der er gået skævt,” siger hun.

Men det er for naivt, er de tre konsulenter enige om:

“Der er ikke noget, der hedder ‘hurtigt videre’.”