Året, der kom før dette, er håbløst gammeldags, uddateret og kun interessant for den absolut mest kiksede del af befolkningen. Sådan siger en britisk trendforsker, der spår, at 2014 bliver “the next big thing”.

Hænger du stadig fast i 2012? Glem det. Hvis du vil vise omverdenen, at du er med på noderne, skal du dyrke 2013 – og allerhelst også være lidt inde i 2014.

“2012 er sooo last year,” udtaler den britiske trendforsker Simon Lehan til det eksklusive magasin ( *), hvis tema denne måned er kommende tendenser inden for mode, medier og årstal.

Her afslører Lehan, at 2012 for omkring 1½ år siden landede på verdensscenen med et brag og fik de hippeste first movers (mennesker, der som de første tager nye trends til sig, red.) med på vognen.

På de nyeste gravsten
“Pludselig så man 2012 overalt: I datoangivelser, på de nyeste gravsten og endda som titlen på en stor amerikansk actionfilm,” husker Simon Lehan, der selv sprang på 2012-bølgen i februar sidste år ved at udskifte sin vægkalender. Nogle måneder siden rykkede han imidlertid videre.

“Da sommeren kom, blev 2012 for mainstream til at være interessant for mig. Alle snakkede om det på stranden, og du kunne nærmest ikke tænde for fjernsynet, før årstallet blinkede dig ind i hovedet,” fortæller trendforskeren, der observerede, hvordan mere og mere kiksede mennesker fik øjnene op for 2012, efterhånden som efteråret nærmede sig.

Crocs og 2012
“Folk, der gik i Crocs, begyndte at snakke 2012, og selv de usleste provinsbyer afholdt 2012-festuger. Først omkring nytår begyndte galskaben at aftage,” siger Lehan, der på det tidspunkt for længst havde taget 2013 til sig. Året har været populært i noget tid, men er stadig relativt hipt.

“Som ganske almindelig borger kan du sagtens slippe af sted med at dyrke 2013; det svarer lidt til at leje et loftsværelse eller konstant gå i sort tøj: Trygt, sikkert og stilrent.”

Hvis man har mod på større udfordringer, kan man gøre som de hippeste kunstnere i Berlin, New York og São Paolo: Gå over til 2014, som ifølge Simon Lehan er kommet for at blive:

“En række obskure elektroniske musikere udsender allerede mystiske tweets, der indeholder tallet 14, mens Angelina Jolie og Brad Pitts børn smider billeder ud på Instagram, hvor de har bagt lige præcis 14 cupcakes.”