Danske borgere og myndigheder er enige om, at folk med marginaliserede synspunkter selv er ude om det, hvis de udsættes for hærværk og bliver udelukket fra det offentlige rum.

Den typiske holdning til hærværk har længe været, at det både er forkert og udemokratisk. Men nu viser det sig, at den antagelse i overvejende grad beror på manglende overvejelse af, hvem det går ud over.

Dette er gået op for rigtig mange danskere, efter at en række kors opstillet i protest mod den fri abort blev kørt i stykker natten til torsdag.

Rart med benspænd
Thomas Bjørn fra Vesterbro er en af dem, der har opdaget hærværkets banale harmløshed og skrevet om det på Facebook.

“Selvom jeg generelt er modstander af hærværk, synes jeg, det er vigtigt også at tage i betragtning, hvem det går ud over. Den store forskel er jo, at hvis hærværk går ud over nogen, som deler mine holdninger, så kunne det også overgå mig, hvilket ville være stærkt ubehageligt og minde om fascisme. Men når det er en minoritet med vanvittige holdninger, som det kun er dem selv, der har, må de da godt opleve lidt benspænd,” siger han og forklarer, at hvis de er trætte af hærværk, kan de jo bare lade være med at provokere.

“I praksis synes jeg, der er en vis rimelighed i, at rettigheder gælder lidt mere for mig og mine ligesindede end for dumme mennesker,” forklarer han.

Motorvejsæstetik vigtig
Også Vejdirektoratet gør sit til, at den stødende manifestation ikke bliver set af nogen. Det sker med en offensiv omsorg for æstetikken ved motorvej E45.

“Som alle, der har kørt på motorvej E45 ved, er der absolut ingen reklamebannere eller større skilte på den motorvejsstrækning. Vi håndhæver nemlig strengt en regel om, at motorveje kun må udsmykkes med ting som flyvemaskiner og kraftigt oplyste firmalogoer, der æstetisk passer ind i det naturskønne landskab,” forklarer han og tilføjer, at det også skyldes trafiksikkerhedshensyn:

“Vi kan ikke tolerere, at folk kører galt på grund af alle mulige distraherende symboler. Der må vi som myndighed stå benhårdt fast på, at konsekvenserne af at lade folk gøre ting på deres egen ejendom, som andre opfatter som provokerende, ville være helt uoverskuelige for danske bilister.”