De har givet køb på alle deres højt besungne kommercielle og kapitalistiske værdier for en vulgær akademikers skyld, lyder det fra kritikere af Coca-Cola efter, at virksomheden har hyret den 84-årige professor til en række tv-spots.

“Drink Coke – imperialism with a refreshing face!” (“Drik Coke – imperialisme med et læskende ansigt!”, red.)

Sådan lyder sloganet i Coca-Colas tre nye reklamefilm, hvor professoren Noam Chomsky, aktivisten Naomi Klein og filosoffen Slavoj Žižek skiftes til at præsentere en flaske med den brune drik og prise den i lidt mere akademiske vendinger end sædvanlig. Fælles for alle Coca-Cola-entusiasterne er deres kritik af global kapitalisme og amerikansk kulturimperialisme.

“Vi vil gerne henvende os til de mennesker, der af politiske årsager ikke drikker Coca-Cola, men som inderst inde godt kan lide smagen. Ved at bruge kendte kapitalismekritikere signalerer vi, at man sagtens kan være bevidst om sine objektive interesser og gennemskue globaliseringens absurditet samtidig med, at man drikker Coca-Cola,” forklarer Coca-Colas danske talskvinde, Irene Foss Jensen.

Coca-Cola har solgt ud
I andre kommercielle kredse er man imidlertid skeptisk over for virksomhedens samarbejde med de tre intellektuelle.

“Coca-Cola har ganske enkelt solgt ud,” lyder det fra Dale Weinbaum, der er marketingchef for Pepsi og mener, at Coca-Cola ikke bør bevæge sig væk fra rent kapitalistiske og alment accepterede mainstreamværdier ved at give folk som Chomsky og Klein taletid:

“Engang kunne man regne med et autentisk bundlinjefokus hos Coca-Cola. Selvom vi var konkurrenter, vidste jeg, at vi i sidste ende kæmpede for samme ædle mål: at tjene penge. Men nu er jeg ikke så sikker længere.”

Gratis sportstaske med
Irene Foss Jensen skynder sig dog at forsikre Coca-Colas kunder om, at firmaets værdier er forblevet de samme:

“I USA har man talt længe med Noam, Naomi og Slavoj om det her, så alle fulgte samme kommercielle linje og ikke pludselig begyndte at tale om gentrificering eller anarkosyndikalisme. Vi har respekt for deres akademiske verden, men ønsker ikke, at vores kunder skal opfatte det her som et billigt knæfald for vulgær systemkritik.”

Også Chomsky er begejstret for samarbejdet med Coca-Cola:

“Det var rigtig sjovt at filme alle eksplosionerne – og så fik man en gratis sportstaske med hjem!”