Foto: Alex Bruda, sxc.hu

Julens budskaber om gaver, materialisme og dyre forbrugslån er ved at drukne i religiøse forestillinger om fattigdomsromantisk kærlighed. Den Danske Handelsstandsforening råber vagt i gevær.

De fleste danskere ved det godt: Julen handler om at yde det allerbedste for at demonstrere vores menneskelige og materielle overskud. Det er her, vi alle må bidrage til fællesskabet med dyrere gaver, finere mad, pænere påklædning og mere overdådige fester end nogensinde før.

Men ifølge Den Danske Handelsstandsforening er en ny idé om julens budskab ved at trænge sig ind i danskernes bevidsthed, og den er en tikkende bombe under julens socioøkonomiske grundlag. Det mener Jarle Arnfred, der er formand for Den Danske Handelsstandsforening (DDH).

“Kærlighed er gratis”
Jarle Arnfred fortæller, at der er tale om en religiøs idé om, at kærlighed ikke kan måles i penge.

“Tanken er, at kærlighed er gratis, og at der ikke er nogen sammenhæng mellem en gaves økonomiske værdi og kærligheden mellem giver og modtager,” udtaler han og tilføjer, at en sådan tankegang forleder folk til at bruge færre penge, så de havner i et materielt vakuum.

Han fortæller desuden, at den såkaldte julekrybbe, der er blevet en fast ingrediens i flere butikkers juleudsmykning, er et synligt symbol på tankegangen.

Julekrybbens kodesprog
På overfladen ser julekrybben uskyldig ud. Der er tale om en installation med små figurer, hvoraf den centrale er et spædbarn i en lille krybbe. Rundt om står mennesker og engle og kigger på barnet, og alle ser glade ud.

Men i virkeligheden er der tale om et kodesprog, der lokker folk til at bruge færre penge.

“Forestillingen om, at man i en simpel stald kan skabe noget, der er rart og hyggeligt for både børn og voksne, fjerner folks bevidsthed fra julens egentlige formål: at forbruge. Desværre tror de fleste, at figurerne er uskyldige, og butiksindehaverne sætter dem frem uden at vide, at de er i gang med at undergrave deres egen forretning,” advarer Jarle Arnfred.

Derfor planlægger DDH nu en modoffensiv, der skal bringe forbrugernes tanker på ret kurs. Først og fremmest handler det om at få julekrybberne fjernet fra butikkerne.

“Og så forsøger vi også at få Frelsens Hær til at synge Big Spender uden for de berørte butikker,” afslører Jarle Arnfred.