Foto: John Nyberg, sxc.hu

Webavisen Sweet News from the Tube er på få uger blevet en gigantisk succes med flere millioner daglige besøgende. Chefredaktøren mener, at det skyldes avisens strenge redaktionelle linje.

Med overskrifter som “Du vil ikke tro, hvad der sker, når denne ufatteligt søde kattekilling møder en ti dage gammel baby” har den nylancerede webavis Sweet News from the Tube opnået gigantisk succes. RokokoPosten er taget til Brugge i Belgien, hvor det populære mediehus holder til, for at få opskriften.

Avisens ansvarshavende chefredaktør, Laura van Daele, fortæller, at succesen først og fremmest skyldes den strenge redaktionelle linje.

“Vores ansatte kommer næsten alle fra de tre førende journalistiske uddannelser i USA og arbejder seriøst og dedikeret med at gennemse utallige YouTube-film. Kun de allerbedste bliver sendt videre til den vagthavende redaktør, som planlægger publiceringen, så vi sikrer et godt flow og en passende variation, der især kan holde højtuddannede kvinder mellem 25 og 40 fanget i flere timer,” udtaler hun.

Nåååååhhh-effekten
Laura van Daele fortæller endvidere, at alle journalister og redaktører tager udgangspunkt i en række strenge kriterier for at sikre en ensartet kvalitet i udvælgelsen.

“Det er ikke nok, at klippet indeholder en kat eller et barn. Der skal være tale om katte eller børn, der enten ser enormt nuttede ud eller laver noget virkelig nuttet, så klippet alt i alt har en virkelig høj Nåååååhhh-effekt. Og så skal filmen selvfølgelig have en god opløsning – meget gerne HD,” forklarer hun.

Til gengæld kan det af og til ske, at der vises andre dyr end katte:

“Hvis der for eksempel er tale om pingviner, der falder og siger ekstremt sjove lyde, er der også en chance for, at det kommer med.”

Vi kan lære noget i Danmark
Herhjemme mener medieforsker og lektor i journalistik ved RUC, Mark Ørsten, at Danmark kan lære noget af Sweet News from the Tube.

“Det er et knivskarpt koncept, og læserne er ikke i tvivl om, hvilken type medie der er tale om. Og så gavner avisen samfundet, idet den sparer mennesker med interesse i børn og søde katte for at spilde tiden på selv at finde de gode klip,” udtaler han.

Han mener, at der i Danmark er et stort hul i markedet for webaviser med speciale i YouTube-klip.