Kassemedarbejderne skal have trætte øjne, døde stemmer og en god portion livslede. Sådan beskriver en anonym ansat Nettos uofficielle ansættelsespolitik, der ifølge 3F er dybt diskriminerende over for de livsglade.

“Han smiler for meget – han skal ud!”

Sådan sagde butikschefen for en jysk Netto efter, at hun i to måneder havde haft en frisk og positiv 17-årig til at sidde ved kassen. Den unge mand blev fyret med en begrundelse om, at han scannede varerne for langsomt, men ifølge hans anonyme kollega var årsagen en helt anden.

“Fyren var ganske enkelt for livsglad, og det kunne [butikschefen] ikke arbejde med,” fortæller den ansatte, der ikke selv har problemer med Nettos politik, da han efter eget udsagn nærer en grundlæggende mistillid til sine medmennesker og desuden har en dyb rynke mellem øjnene, der får ham til at se sur ud.

Godhed er udelukket
Kassemedarbejderen mener dog ikke, det er retfærdigt, at gladere mennesker ikke har en reel chance for at blive ansat.

“For et år siden kom en sød kvinde i 40’erne, der virkelig havde brug for jobbet, men lige så snart hun nævnte, at hun var typen, der kunne se det gode i næsten alle mennesker, vidste jeg, at hun var udelukket. Men hvad kunne jeg gøre?” spørger den anonyme Netto-medarbejder med passivt aggressiv stemme.

Hos 3F er man dybt chokeret.

“Jeg troede, jeg havde set det værste med Hot Buns’ ansættelsespolitik (burgerrestaurant, der kun ansætter flotte, unge kvinder til at gå i hotpants og tanktop, red.), men den her historie er helt grotesk,” udtaler advokat Emil Nørrelund og tilføjer, at 3F ikke vil sidde den voldsomme diskrimination af de livsglade overhørig.

Nemmere at træne baller
“Det er alt andet lige nemmere at træne sine baller, hvis man er en ung kvinde, og dermed have en chance hos Hot Buns end at gennemgå en større filosofisk transformation fra sangviniker (optimist, red.) til melankoliker,” påpeger advokaten.

Den anonyme Netto-ansatte er enig, men har også en vis forståelse for butikskædens politik.

“Kunderne bliver forvirrede, når medarbejderne er glade og positive, fordi det tonløse ‘hej’ ved kassen er så stærk en del af supermarkedets brand. De føler sig skyldige og prøver at gøre noget til gengæld, fx smile fjoget eller ligefrem give drikkepenge. Det er en ubehagelig situation for alle,” slutter Netto-medarbejderen.