Den danske varehuskæde Kvickly skifter navn til Brutto og vil fremover gå efter det købestærke segment af gangstere og hiphopmusikere.

For rigtig mange almindelige forbrugere fremstår Kvickly som en typisk supermarkedskæde med et udvalg af både kolonial- og nonfoodvarer, der er prissat lidt over de typiske discountbutikker, men som stadig er billigere end eksempelvis Irma og specialbutikkerne.

Men nu skifter kæden navn til Brutto i et forsøg på at tiltrække et segment af velstående hiphopmusikere og gangstere fra landets ghettoer; et segment, der har mere eklektiske præferencer, når det kommer til dagligvarer, og som ifølge markedsundersøgelser ikke bliver tilgodeset på det danske supermarkedsmarked.

Street kyllingelår
Norman Svendsen, der er kommunikationsansvarlig for Coop, forklarer.

Yir, biatch! Vi går efter at være det vildeste muthafuckin’ supermarked i the whole of the D of K!” siger han og leverer en bredside mod en af Coops konkurrenter med et lignende navn.

“Netto er alvorlig defekt på den bovlamme, anakronistiske måde. I Brutto insisterer vi på at sælge præcis de samme ting for langt flere $, fordi vores varesortiment er langt mere oldschool bling,” forklarer Norman Svendsen og viser en pakke med 225 gram kyllingelår.

“Hvor alle andre sælger to pakker kyllingelår for 54,95, sælger vi kun en! Men den er til gengæld også virkelig street, selvom den er død,” siger han og understreger, at en typisk kylling fra Brutto har fået busted mindst to caps i sin hjerne, før den bliver solgt til den danske forbruger.

Bling-bling sortiment
Kvicklys talsmand understreger også, at supermarkedet generelt efterstræber både et vareudvalg og kvalitetsniveau, som overgår konkurrenterne på en måde, der er “vildt bling-bling”.

“Vi vil fremover sørge for, at Brutto bliver stedet, hvor man kommer for at købe alt fra specialfremstillede low riders til danske æbler fra det sydfynske øhav og måske en guldkæde eller to,” fortæller Norman Svendsen og fremviser i et bredt grin de guldblinkende Brutto-grillz, som han har fået monteret på tænderne i overmunden, og som i øvrigt kan købes for kun 1999 kr. Oveni får man endda pluspoint, som kan bruges i butikken på udvalgte dage.