“Hans produktion er af særdeles høj kvalitet,” forklarer formanden for Legatudvalget for Musik, Peter Bruun. Ifølge kritikere lugter tildelingen dog af nepotisme, modvilje mod dansk kultur samt sexisme.

Fra 2015 vil Wolfgang Amadeus Mozart modtage Statens Kunstfonds livsvarige maksimumsydelse, som ligger på 154.200 kr. om året. Det besluttede fondens repræsentantskab efter en indstilling fra Legatudvalget for Musik.

“Vi mener, at Mozarts produktion er af særdeles høj kvalitet, især hans symfonier, operaer og messer. Hvis man har set filmen ‘Amadeus’, husker man måske den geniale brug af Mozarts rekviem i d-mol som underlægningsmusik til de mest dystre scener,” forklarer udvalgets formand, Peter Bruun, der også havde en anden, mere prosaisk grund til, at Mozart skulle have pengene.

“Manden modtager slet ingen royalties – det er en skandale! Måske gælder ophavsretten kun 70 år efter komponistens død, som her indtrådte i 1791, men når nu Mozarts bortgang ikke har forhindret os i at give ham et legat, bør det heller ikke være nogen hindring for at give ham den kompensation, han så rigelig har fortjent,” mener formanden.

Nepotisme og sexisme
Ikke alle er dog lige begejstrede for, at en østrigsk mand, der er meget afholdt i det danske musikmiljø, skal have den livsvarige hædersydelse.

“Mozarts største bedrift er, at han har fedtet sig ind hos de rigtige folk i Statens Kunstfond. Ud fra enhver objektiv betragtning burde Carl Nielsen have fået pengene,” mener værdiordfører for Dansk Folkeparti, Pia Kjærsgaard, og påpeger, at valget af den danske komponist også ville have genskabt en passende respekt for dansk kultur.

“Der har indsneget sig en mærkværdig tilbøjelighed til tysk og østrigsk kultur i vores syn på klassisk musik, der emmer af modvilje mod god dansk komponistvirksomhed,” mener ordføreren og bakkes op af Ulla Tornemand, der er næstforkvinde for Dansk Kvindesamfund.

“Man giver helt forudsigeligt ydelsen til en mand, selvom der findes masser af dygtige kvindelige komponister inden for klassisk musik,” mener Tornemand, der dog ikke lige kan komme på nogen:

“Selvfølgelig kan jeg ikke det; jeg har desværre internaliseret det patriarkalske syn på musikalsk talent.”