Foto: Klaus Sandrini, Freeimages.com

Den internationalt anerkendte operastjerne Anthony Marks kritiseres af musikanmeldere for manglende originalitet og genbrug af sange, der ofte er flere hundrede år gamle.

Australske Anthony Marks har taget verden med storm, og i sidste uge gæstede han for første gang Danmark. Publikum var ellevilde med den charmerende tenor og tog varmt imod ham og hans repertoire af kendte operaklassikere fra blandt andet Mozarts “Tryllefløjten” og Puccinis “La Bohème”.

Anmelderne gav ham derimod en lunken modtagelse og mener, at der er tale om gammel vin på nye flasker. Anthony Marks skriver nemlig ikke sine sange selv.

Plagierede platheder
“Koncerten var en endeløs række af plagierede platheder. Sange, som var forældede allerede, da vores bedsteforældre var unge. Måske har den 31-årige sanger en god stemme og et charmerende smil, men når en kunstner ikke engang kan skrive sine egne sange, er det svært at tage ham alvorligt,” skriver Berlingskes musikanmelder, Michael Charles Gaunt.

Informations Klaus Lynggaard er enig:

“Marks har da en behagelig sangstemme, men han spiller ikke på et eneste instrument, og hans repertoire består udelukkende af kopinumre. Det er mig en gåde, hvordan en så uoriginal kunstner kan komme til tops på den internationale musikscene, men mon ikke der er tale om endnu en talentshowproduceret døgnflue?”

Typisk for genren
Det er ikke noget nyt, at danske anmeldere kritiserer klassiske musikere for at optræde med covernumre. Men den danske operasanger og underviser på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Ulla Marie Laust, mener, at kritikken er unfair.

“Det er typisk for den klassiske genre, at kunstnerne fortolker materiale, som andre har skrevet, og derfor skyder man ved siden af, når man bedømmer en sanger på, om han eller hun optræder med kendte eller ukendte numre,” siger hun.

Michael Charles Gaunt mener dog ikke, at der er noget galt med kritikken.

“Det er alt for nemt at rejse rundt og optræde med ting, som andre har skrevet. Jeg er ligeglad med, om manden har en fin klassisk uddannelse. Hvis man vil anerkendes som musiker, må man producere sine egne numre. Ellers lukrerer man bare på andre menneskers arbejde. Anthony Marks byder ikke på noget nyt, og om to år har alle glemt ham.”