Fra næste uge dropper DR selvstændig nyhedsdækning til fordel for en vært, der løbende rapporterer, hvad folk snakker om på Facebook.

“Det sværeste har nok været at lære, hvordan man kigger ind i computerskærmen og kameraet på samme tid,” lyder det fra Kim Bildsøe Lassen, der er nyhedsvært på DR’s TV Avisen og fra i morgen skal afprøve en ny måde at dække aktuelle begivenheder på. Idéen fik de fra en indonesisk YouTube-nyhedskanal.

“Vi har taget konsekvensen af, at alting alligevel foregår på Facebook, endda langt hurtigere end vi kan følge med,” forklarer DR’s nyhedschef, Ulrik Haagerup, og henviser til flere historier, som kanalen først opsnappede, da de havde kørt på Facebook i dagevis.

Ny tidsalder
“Da vi begyndte at snakke om Kähler-vasen, Jensen’s Bøfhus eller den asiatiske kvinde, der samlede pant foran en gruppe Brøndby-fans, var det allerede old news,” husker nyhedschefen og mener, at kanalens nye satsning kan varsle en ny tidsalder for tværmediel nyhedsformidling:

“Normalt sidder man foran en tv-skærm og ser nyheder eller foran en computerskærm og tjekker nyheder. Men en mand, der optræder på din tv-skærm og tjekker nyheder på sin computerskærm – det er banebrydende!”

For nyhedsværterne betyder det mindre forberedelse, og det kan ifølge nyhedsvært Tine Gøtzsche godt have konsekvenser.

“Seerne kommer selvfølgelig til at undvære den dybdegående dækning, fordi vi ikke længere gider komme ud af DR Byen og snakke med folk. Til gengæld vil vi gøre meget mere i at filme vores værter, mens de står uden for bygningen og snakker,” forklarer hun.

Borgerjournalistik
Det vil også blive muligt at interagere med værterne under TV Avisen.

“Alle kan smide en spontan Facebook-kommentar, så vi kan få nogle spændende holdninger frem i lyset. Det vil også give den jævne, gennemsnitlige borger en illusion om, at han eller hun skaber nyhederne og er sej på den journalistiske måde ligesom os – selvom det selvfølgelig ikke passer,” mener Ulrik Haagerup.

Ændringen har medført et kæmpe overskud på budgettet, som DR allerede har planer med.

“Halvdelen af pengene går til vores taxabudget, mens den anden halvdel går til, at samtlige nyhedsværter får nye kontordøre med stemmegenkendelse,” siger nyhedschefen.