Foto: dnsphotography, Bigstock

Foto: dnsphotography, Bigstock

Læs den utrolige historie om webavisen, der øgede sine annonceindtægter med et billede af søde kattekillinger under en lokkende overskrift.

Skønt der egentlig ikke var nogen historie at fortælle, valgte et dansk nyhedsmedie i dag klokken 8.30 at publicere en side med intetsigende tekst under et billede af to søde kattekillinger og en overskrift, der blev formuleret med henblik på at lokke læsere til at klikke. Årsagen skulle efter sigende være et ønske om at booste annonceindtægterne.

Beslutningen om at publicere siden blev truffet af mediets redaktion. Det bekræfter et redaktionsmedlem, der af forfængelighedsårsager ønsker at være anonymt.

“Jeg udtaler mig gerne om sagen, hvis det kan bidrage til, at vi fastholder vores læsere,” udtaler redaktionsmedlemmet og tilføjer, at hun håber, at læserne bliver inspireret af andre billeder og overskrifter og klikker sig ind på endnu flere af nyhedsmediets sider.

“Så tjener vi nemlig flere penge, og det vil vi gerne,” siger hun.

Næppe Kim Kardashian
Et andet redaktionsmedlem indrømmer, at overskriften er en smule misvisende.

“Vi anser det for realistisk, at i hvert fald en håndfuld eller to blandt dem, der regnes for at være kendte, vil læse artiklen og måske endda dele den på Facebook. Men det er jo næppe Kim Kardashian eller drengene fra One Direction, så det er nok lidt af en tilsnigelse, at ‘alle de kendte’ taler om den,” indrømmer han.

Til gengæld er der ingen tvivl om, at artiklen passer ind i clickbait-kategorien, slår redaktionsmedlemmet fast.

“Ja, for pokker. Vaskeægte clickbait. Der er jo ingen historie,” gnægger han.

Udtalelse fra ekspert
Han afviser dog, at der skulle være tale om venstrehåndsarbejde:

“Selvom der ikke er nogen historie, er der tale om godt journalistisk håndværk. Vi har for eksempel sikret os en udtalelse fra den obligatoriske ekspertkilde, der fungerer som garant for artiklens troværdighed.”

Det bekræfter lektor i medievidenskab Hans Erik Nødtoft.

“Jeg er ganske rigtigt blevet bedt om at udtale mig, og fordi jeg gerne vil leve op til min status som ekspert, vil jeg gerne slå fast, at clickbait-fænomenet er kommet for at blive,” siger han og understreger, at en stak papirer på hans skrivebord indeholder oplysninger, der dokumenterer hans påstand.