Foto: National Portrait Gallery:  NPG 2881

Foto: National Portrait Gallery: NPG 2881

Hannah Newton håber, at hendes perfektionistiske søn, Isaac, ikke bukker under for samfundets præstationskrav, men husker at slappe af og undgå stress.

“Efter at han er kommet på Cambridge University, hører jeg næsten aldrig fra ham. Nogle gange frygter jeg, han bryder sammen.”

Sådan siger 38-årige Hannah Ayscough Newton, hvis søn, Isaac, for nylig blev optaget på et af Europas mest prestigiøse universiteter efter at have fået topkarakterer på sit gymnasium. Men andre ord, en rigtig 12-tals-dreng.

Hannah er nervøs for, at universitetets karakterræs og sønnens perfektionisme presser ham ud i overarbejde, stress og depression:

“Det eneste, Isaac går op i, er at udvikle et endnu bedre solur, lave endnu flere komparative analyser af Aristoteles og Galileo og finde på sine egne binomiale teoremer. Hvornår får han tid til at stoppe op og dufte til roserne?”

Stille og pligtopfyldende
Teolog William Galsworth, der arbejder som præst og sjælesørger i kapellet på Cambridge University, bekræfter Hannah Newtons bekymringer.

“Mange forældre frygter for deres sønners mentale helbred. Kan man tåle at gå så benhårdt efter akademisk udmærkelse? Mine erfaringer siger nej; man mister ånden,” siger Galsworth og fortæller, at antallet af unge drenge, der søger hjælp hos ham og kollegerne, er fordoblet siden 1661.

“Dengang var perfektionismen ikke så voldsom. Man ville have et godt job, så man ikke endte på fattiggården, men de fleste afbrød studierne ved midnat. I dag går mange studerende med sedler i lommerne, der skal minde dem om, at de skal læse til langt ud på natten,” fortæller præsten og tilføjer, at man især skal holde øje med de stille, pligtopfyldende drenge:

“Man hører ikke så meget til dem, for de passer deres arbejde og klarer sig rigtig godt. Men indeni raser følelser af angst og utilstrækkelighed.”

Også pigerne lider
Andre undersøgelser viser, at det desværre ikke kun er drengene, der lider under forventningspresset og det maskuliniserede undervisningssystem. Også pigerne har det svært:

“Der er strengt taget ikke nogen mulighed for at lære andet end brodering og klaverspil, hvis du er en pige. Så det kunne man måske også kigge på,” indrømmer William Galsworth.