Foto: luckyraccoon, Bigstock

Foto: luckyraccoon, Bigstock

“Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar.” Sådan siger mange danskere, men de lyver, viser en undersøgelse fra universitetet i Oxford.

Faktisk findes der ikke bare dumme spørgsmål. Der findes mange dumme spørgsmål. Virkelig mange. Det fastslår seniorforsker Abigail Michigan, der sammen med sine kolleger fra universitetet i Oxford netop har udgivet rapporten An interdisciplinary approach toward an integrated framework for understanding how stupidly stupid stupid questions really are (En tværvidenskabelig tilgang til en integreret ramme for forståelse af hvor ufatteligt dumme dumme spørgsmål er, red.).

“Det værste ved dumme spørgsmål er, at de er så dumme. Det næstværste er, at vi ikke engang må omtale dem som dumme.”

Sådan siger Abigail Michigan til RokokoPosten, før hun giver en række eksempler på de dumme spørgsmål, der ikke bare findes, men findes i særdeles høj grad.

Ikke ligesom jordbær
Det første eksempel stammer fra Wales, hvor en matematikstuderende spurgte sin underviser, om det med ligninger med flere ubekendte ikke var lidt ligesom med jordbær, som man kunne spise som tilbehør til flere retter.

På et universitet i Tyskland spurgte en biologistuderende:

“Når nu jeg elsker livet og synes, det er en kilde til evig undren, hvorfor er det så forkert at definere liv på den måde?”

Ifølge Abigail Michigan har man indhentet data fra videregående uddannelsesinstitutioner fra alle kontinenter, og der er ikke nogen signifikant forskel på, hvor dumme spørgsmål, der stilles i de forskellige verdensdele. Det betyder, at hele verden er i fare, advarer hun.

Bare hold kæft
I længden er det nemlig ikke blot irriterende at lytte til dumme spørgsmål. På længere sigt er der risiko for at udvikle spat, hvilket er en højst ubehagelig og til tider smitsom tilstand.

“Spat viser sig ofte ved, at folk bliver agiterede, højtråbende og arrige. Har man først fået spat, er der ikke andet at gøre end at isolere sig selv, så man ikke udsættes for flere dumme spørgsmål,” siger Abigail Michigan.

Hun mener, at undervisere verden over bør gøre en indsats for at nedbringe antallet af dumme spørgsmål. Metoden er enkel, forklarer hun:

“Hvis du ikke er sikker på, om dit spørgsmål er relevant eller begavet, så bare hold kæft. Sværere er det ikke.”