Foto: Kasia Bialasiewicz, Bigstock

Foto: Kasia Bialasiewicz, Bigstock

“Det er så hyklerisk og historieløst at fejre den kristne gud i december,” fortæller Eskild Markussen hvert år, og hvert år lytter hans familie spændt.

I går sad Eskild Markussen ved et veldækket julebord sammen med sin nærmeste familie. Kort efter at anden var blevet serveret, begyndte den 27-årige studerende at forklare, hvorfor det egentlig var dybt fjollet, at de alle lod som om, de fejrede Jesu fødsel, når nu julen slet ikke havde noget med kristendommen at gøre.

“Det var en virkelig spændende historie,” fortæller Eskilds mor, Jane Vedersøe Markussen, der havde stået for at købe og pynte juletræet samt tilberede julemaden.

Tager ikke skade af gentagelse
Jane har længe været klar over, at førkristne germanske stammer fejrede vintersolhverv ved at spise, drikke og ofre dyr, og at det derfor var praktisk at lægge en kristen højtid på omtrent samme tidspunkt.

“Men derfor kunne det da godt være, at Eskild havde noget nyt at tilføje. I hvert fald er det en indsigtsfuld og original betragtning, som ikke tager skade af at blive gentaget,” siger hun.

I år koblede Eskild Markussen sine observationer med generelle pointer vedrørende det postfaktuelle samfund, dannelsestabet og regeringens menneskesyn.

“Hvert år ser jeg hykleriet, kommercialismen og historieløsheden brede sig, så jeg føler, jeg må sige stop. Hvordan kan vi fejre den kristne gud i december, når det bare er noget, man har fundet på for mange hundrede år siden? Hvordan kan vi fejre jul, når vi ikke engang tror på Gud?” spurgte han højlydt i går aftes, da familien var kommet til risalamanden.

Jebus, ikke Jesus
“Det gav lige aftenen det lille ekstra, at Eskild trådte i karakter på en utraditionel og oprørsk måde ved at udspørge sine familiemedlemmer om deres religion og grine ad dem, hvis de indrømmede, at de faktisk ikke var specielt kristne. Man tror, man skal holde fri og spise brune kartofler og have det hyggeligt, men så må man tro om,” tilføjer Eskilds far, Kim Vedersøe.

Da familien skulle danse om juletræet, fortsatte Eskild sin kritiske linje og ændrede konsekvent teksten i alle julesalmerne, så “Gud” blev til “tud”, og Jesus blev til “Jebus”, hvilket hans mormor var helt vild med.

“Han er så kreativ, den dreng,” siger hun.