Foto: Uatp1, Bigstock

Foto: Uatp1, Bigstock

Mange europæiske lande er ude af stand til at gøre deres store køretøjer til en produktiv del af samfundet. I stedet radikaliseres bilerne, lyder det i ny rapport.

Ulovlig kørsel med søvnige chauffører, højresvingsulykker og i sidste ende: terror. Sådan lyder den pessimistiske prognose for en stor del af de lastbiler, der lige nu befinder sig i Europa.

Vurderingen kommer fra en ny tværeuropæisk rapport, der kortlægger den fejlslagne integration af store køretøjer i blandt andet Frankrig, Tyskland, Sverige og Storbritannien.

“Vi kan se, at bilerne allerede i en tidlig alder kommer ud i problemer. Måske overskrider de hastighedsgrænserne, måske holder de ulovligt parkeret. Det kan lyde som småting, men langsomt mister bilerne kontakten med arbejdsmarkedet og det omgivende samfund,” fortæller professor og politolog Angelica Schwarz, der forsker i motordrevet udenforskab på Humboldt-universitetet i Berlin og har ledet arbejdet med den nye rapport.

Ideologisk dimension
Den viser, at op til 10 procent af de lastbiler, der lige nu kører på de europæiske veje, er i fare for at blive radikaliseret. Først bevæger småkriminelle køretøjer sig over i større forbrydelser, dernæst føjes en ideologisk dimension til.

“Lastbilerne radikaliserer hinanden og fortæller en historie om, at de er uden for det gode selskab i Europa. Miljøforkæmperne kritiserer dem, politikerne vil have dem ud af byerne, og almindelige mennesker synes, de er en grim og osende nødvendighed. Hvorfor skulle man som lastbil ikke ønske at betragte den type kritikere som fjender?” fortæller Schwarz, der ser flere årsager til den manglende integration.

OK med plysterninger
“Til dels har samfundet ikke være godt nok til at stille krav til bilerne. Man har ikke protesteret, hvis forruden var udsmykket med grimme plysterninger, eller hvis ladet var snavset eller illustreret med middelmådigt grafisk design. Det har forstærket følelsen af, at man som lastbil kunne gøre, hvad der passede én,” mener politologen og tilføjer, at diskrimination af bilerne kan være en del af forklaringen.

“Når først et par biler havde været skyld i en højresvingsulykke, var man i fx Frankrig, Tyskland og Storbritannien hurtige til at sige, at sådan er alle lastbiler nok. Det har yderligere udgrænset bilerne. På den anden side har tonen været anderledes venlig i Sverige, hvor man ser samme problemer, så det er et komplekst fænomen.”