Foto: sjb3949, Pixabay

Foto: sjb3949, Pixabay

På grund af tekniske problemer med sikkerhedskontrollen af den planlagte letbane i Aarhus vil et enigt byråd nu nedlægge den og i stedet lade den offentlige trafik bestå af 136 hestedrevne diligencer.

Ved et pressemøde tirsdag eftermiddag opsummerer Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard (S), transportsituationen i verdens mindste storby.

“Det er stærkt beklageligt, at vi ikke kan få Letbanen på skinner. Selvom det er kommet meget bag på os, at der kan være problemer med tog indkøbt fra den italienske producent Ansaldo, må vi desværre erkende, at det har været sværere at opnå de nødvendige sikkerhedsgodkendelser end først antaget.”

Færre sikkerhedskrav til hestevogne
Midt i tristheden over den udskudte letbaneåbning kan borgmesteren dog som et lyspunkt fortælle, at kommunen har udarbejdet en nødplan, der skal sikre, at indbyggerne i Smilets By også fremover kan komme fra Trøjborg til Tivoli Friheden og andre steder.

“Netop fordi vi er klar over, at det kan tage lidt tid, før vi får togene ud at køre, har vi valgt at skifte til diligencer, da sikkerhedskravene til den type køretøjer er markant lavere end til store tog,” forklarer han.

Ifølge borgmesteren forventes de første diligencer at være klar til at komme i drift engang i løbet af 2076.

Pixie-Beauty og Bounty Blue skal trække 2A
Pressetalsmand Regner Østergaard fra Busselskabet Aarhus Sporveje fortæller, at der for byens indbyggere vil være fordele forbundet med omlæggelsen til hestetransport set i forhold til det nuværende system af busser.

“Hvis man sammenligner diligencer med eksempelvis buslinje 2A, regner vi med, at vi med de to tidligere travheste Pixie-Beauty og Bounty Blue, som vi netop har indkøbt, vil kunne tilbyde en langt hurtigere og mere effektiv betjening af byens borgere, end tilfældet hidtil har været,” siger Østergaard, der slår på, at man ved flere stoppesteder nær midtbyen vil kunne komme med en hestevogn op til to gange dagligt, så længe ingen af hestene er ramt af tarmslyng eller hov-relaterede problemer.

RETTELSE: Efter redaktionens deadline er det kommet frem, at Dyrenes Beskyttelse ikke har godkendt planerne for hestenes hviletider, hvorfor der ikke kan gives tilladelse til diligencekørsel. Det forventes derfor, at projektet udskydes til starten af april 2123.