Foto: Mariecarmenkoppel.dk

Foto: Mariecarmenkoppel.dk

Når en hvid persons sangstemme lyder som en sort persons, er det lige så slemt som blackfacing, lyder det fra aktivistgruppe, der anklager Elvis Presley for at have startet den undertrykkende praksis.

“No matter what I do/ No matter where I go/I just can’t seem to stop crying over you,” synger Marie Carmen Koppel i sin seneste single, “Goodbye”, der blev lagt på YouTube i maj.

Nu har en intersektionel, antiracistisk aktivistgruppe opdaget sangen og forlanger, at den bliver fjernet, da den promoverer det, de kalder “en undertrykkende trend”.

“Blackvoicing er ligesom blackfacing, altså når en hvid person maler sig mørk i hovedet, bare med stemmen. Marie Carmen Koppel er hvid, men hun ændrer sin stemme, så den lyder sort, hvilket er dybt respektløst,” lyder det fra gruppens talsperson, Jann Mee Perrera Jensen, der identificerer sig som transracial.

Snylter på vokal arv
Mee Perrera Jensen mener dog ikke, at det i alle tilfælde er forkert af hvide at påtage sig racialiseredes stemme.

“Man skal vise behørig respekt for den vokale arv, som man jo dybest set snylter på, for eksempel ved at donere penge til fattige mennesker i sydstaterne, hver gang man optræder med en sort stemme eller synger musik, der egentlig er forbeholdt sorte, fx gospel,” forklarer Mee Perrera Jensen og tilføjer, at han tvivler på, at Koppel nogensinde har udført den slags velgørenhed, selvom hun netop er kendt for at synge gospelmusik.

“Det er musik, som sorte slaver brugte som lindring for deres mange lidelser. Den kan Koppel ikke bare tage på sig, når hun aldrig er blevet tvunget til at plukke bomuld. Ved hun overhovedet, hvad en ‘chariot’ er, når hun synger ‘Swing Low, Sweet Chariot’?”

Bliv mangfoldighedskonsulent
Marie Carmen Koppel er langt fra den eneste, der har gjort sig skyldig i blackvoicing; den undertrykkende praksis har været kendt i mange år som en del af hvide musikeres overtagelse af sort musikkultur.

“Elvis Presley var den første blackvoicer, der gjorde en karriere ud af at lyde sort, selvom han ikke var det. Så kom Anastacia og Amy Winehouse, de snyltere. Det værste er, når racialiserede musikere gør det omvendte og fornægter deres stemmearv ved at påtage sig en hvid stemme. Her er Bruno Mars et trist eksempel,” siger Mee Perrera Jensen, der mener, at antiracismen ville få en god start, hvis Marie Carmen Koppel droppede sin karriere som gospelsanger og skaffede sig mere hudfarvepassende beskæftigelse.

“Hvis hun absolut skal lave noget med musik, kan hun prøve at spille blokfløjte. Ellers ville jeg anbefale en klassisk hvid stilling som mangfoldighedskonsulent på Danmarks Radio.”