Foto: Dan Grytsku, Bigstock

Fra september skal du betale omkring 30 kroner om måneden for at have en konto, siger flere danske banker og begrunder tiltaget med, at “vi er nogle grådige svin”.

Hvis du er kunde i Danske Bank, Nykredit eller Jyske Bank, kan du om få måneder forvente at betale omkring 30 kroner mere om måneden i gebyr, uanset hvilken kundegruppe du tilhører.

Tiltaget kalder bankerne for et bare-fordi-vi-kan-gebyr, der skyldes, at de gerne vil tjene endnu flere nemme penge på deres kunder.

“Vi overvejede at indføre forskellige typer gebyrer, alt efter hvor mange penge kunden har lånt hos os og den slags ting. Men det blev for kompliceret, og målet var alligevel bare at hive nogle penge ind, fordi vi er nogle grådige svin,” siger innovationschef i Danske Bank, Terkel Asmussen, der fandt på, at det skulle være tredive kroner, da han sad på toilettet.

Fik idé ved baltisk porno
“Jeg surfede baltisk porno, da jeg ved et tilfælde opdagede, at jeg havde 30 procents batteri tilbage, og så slog det mig: Vi tager 30 kroner om måneden helt uden grund fra alle vores kunder.”

Også hos Nykredit og Jyske Bank har man indført lignende gebyrer, men vil ikke svare på, om tiltagene er koordineret, inden den juridiske afdeling er konsulteret.

“Vi er stadig usikre på, hvorvidt det kan betale sig at lyve om, at de forskellige bankers ledelser mødes en gang om måneden på en ukendt adresse, hvor vi drikker dyr champagne, underholdes af brasilianske prostituerede og aftaler, hvordan vi kan bestjæle den danske befolkning, uden at politikerne gider gøre noget ved det,” siger Nykredits investeringschef Anni Olesen, mens hun forsøger at forme en donut ud af et kilo kokain.

Sjælløse individer
Olesen bakkes op af konsulentchef hos Jyske Bank, Anton Kiel, der dog tilføjer, at bankernes enslydende tiltag også skyldes en fælles vision.

“Tit får vi de samme idéer på samme tidspunkt, fordi vi er dybt fokuserede på at udnytte alle muligheder for at udsuge vores kunder. Mange sjælløse individer, én tanke,” siger Kiel, der ikke vil udelukke, at man næste år vil se hans arbejdsplads rådgive sine kunder i en skamløst katastrofal retning, “men lige inden for rammerne af det juridisk acceptable”.