Foto, Daniel Prudek, Bigstock.

BIG vinder konkurrence om at tegne mere selfievenligt Mount Everest.

Den danske arkitekt Bjarke Ingels har vundet et internationalt udbud om at tegne et nyt, mere oplevelsesorienteret Mount Everest, der skal sætte bjerget på verdenskortet og tiltrække internationale kulturturister.

Bjergbestigeren Nirmal Purjas tog i maj måned et foto af en kø af bjergbestigere på vej mod toppen af Mount Everest for at få den eftertragtede selfie. Fotografiet gik verden rundt og viste tydeligt udfordringerne ved det gammeldags bjerg: dårlige brugeroplevelser, ringe tilgængelighed, ingen adgang til toiletter og flaskehalse i højsæsonen.

Det tager turistorganisationen Visit Mount Everest nu konsekvensen af og river det gamle bjerg ned for at gøre plads til et moderne bjerg, der er tilpasset internationale turisters forventninger til komfort og forkælelse.

Vil gøre naturen mere attraktiv
“Vi vil forløse Mount Everests uudnyttede potentialer og demokratisere adgangen ved at nytænke bjerget og gøre naturen mere attraktiv,” siger Nimal Kapour, der er chef for Visit Mount Everest og uddannet på den nystartede nepalesiske uddannelse KaosSherpaerne.

“Hvis ikke man udvikler, afvikler man, og vi vil gerne formidle Mount Everest på en bedre måde, så man får mere natur for pengene,” tilføjer han energisk.

En vigtig del af det nye Mount Everest bliver opvarmede udsigtsplatforme i stål beklædt med enorme panoramaglas, så turisten får en wauw-udsigt, men på en mere brugervenlig måde med selfiestationer og elevatoradgang, så kørestolsbrugere også får adgang til at bestige bjerget.

Parkour og klatrevægge
I basecamps på det nye Mount Everest er der tænkt mikrobryggerier og international street food ved food trucks ind, så man bedre indrammer oplevelsen med gastronomiske indslag på et højere niveau.

“Vi får også en aktivitetszone med parkour og klatrevægge i et bjerglignende miljø, hvor turisterne kan få en autentisk oplevelse af bjergbestigning og naturens råhed,” siger Nimal Kapour begejstret.

Det nye Mount Everest bliver bygget i beton beklædt med stenlignende materialer, ligesom der er arbejdet med at etablere bæredygtige, grønne oaser op ad bjerget for at fremme FN’s verdensmål om bæredygtig udvikling.

“I sidste ende mener vi, at nytænkningen af bjerget vil give brugerne bedre naturoplevelser. Nu er vi bare spændte på, at arbejdet går i gang,” slutter Kapour.

Nedrivningen af det gamle bjerg går i gang i efteråret, og det udbud er blevet vundet af endnu et dansk firma, P. Olesen og Sønner fra Hovedgård.