Foto: paz.ca, Wikipedia

Personalet på den internationalt berømte restaurant Noma er dybt frustrerede over, at gæsterne efter endte måltider blot forlader bordene tilrodede og overlader den beskidte opvask til dem.

“Prøv engang at se det svineri!” siger den 29-årige tjener Rikke Frederiksen med et suk, mens hun peger på et bord, der netop er blevet forladt af et selskab på ni på Restaurant Noma. Bordet er ganske rigtigt ikke særlig ryddeligt.

“De har efterladt sovsepletter på dugene, og der kravler to uspiste myrer rundt på tallerkenen derovre. Desuden har de end ikke samlet tallerkenerne sammen, endsige vasket dem op,” siger hun med en ærgerlig mine.

Betaling for opvask oven i prisen
I årtier har Noma sat det nye nordiske køkken på verdenskortet. Men selvom man serverer mad for det mest kræsne publikum overhovedet, betyder det ikke, at gæsterne er gode til at rydde op efter sig.

Overtjener Nicolaj Overmark fortæller, at restauranten derfor har set sig nødsaget til at lægge udgifterne til oprydning og opvask oven i prisen på maden. Det ærgrer ham.

“Selvfølgelig er det inkluderet i prisen. Det bliver vi nødt til, når nu folk ikke rydder op efter sig selv. Vi kan ikke være bekendt, at de næste gæster skal ankomme til sådan et kaos. Så hvis vi ikke selv vaskede op, ville vi hurtigt løbe tør for glas og tallerkener, og så er det jo svært at drive restaurant,” siger han og fortsætter:

“Hvis ikke folk sjuskede så meget og bare ryddede op efter sig, kunne alle betale mindre for deres måltider.”

Tror de kan tillade sig hvad som helst
Nicolaj Overmark mener også, at folk har helt andre normer for god opførsel, når de er ude at spise.

“Helt grundlæggende opfører folk sig uopdragent og på en måde, som de aldrig ville acceptere hjemme hos dem selv. Prøv at forestille dig, at alle mennesker bare lod tallerkenerne stå, når de gik fra bordet. Det ville ingen gøre, men når man kommer på restaurant, er det som om, folk tror, at de kan tillade sig hvad som helst.”