Konservative bruger drastiske metoder for at hverve medlemmer. Partiet har nu allieret sig med Nik og Jay for at bejle til de unge vælgere.
Videoens første billeder fortæller, at vi er på Christiansborg.
Det regner, og tågen hænger tungt i luften.
Døren går op, og ud kommer profilerne fra De Konservative; Lene, Per Stig, Helge og Naser.
Tågen letter – solen kommer frem. Alt er godt igen.
Lene Espersen er iklædt en tætsiddende hvid buksedragt, bandana dekoreret med Swarovski-diamanter og støvler, der først stopper på lårene. Med et alvorligt udtryk – men kælen lillepigestemme lyder de første rappende strofer fra partiformanden:
Yo, yo – det at være konservativ
Har altid været mit prerogativ
Så læg jeres hater
Glem alt jeres crap – så ses vi later
Naser Khader træder frem i læderbukser og sort pelsvest
Yeah yeah – vi har haft en hård summer
Men listen up på det´der kommer
Jeg er done med at shoppe rundt i partier
Yup, tjek mit gear – De Konservative er for lir – yiiir!
Idé opstod på landsmødet
Sådan lyder introen til den musikvideo, der sparker De Konservatives kampagne i gang. Videoen bliver først officielt lanceret på De Konservatives hjemmeside den 25. oktober og lægges herefter på Youtube.
Rokokoposten fik lov til at tage et smugkig på kampagnen – og det må siges, at partiet har valgt en helt ny linje. I et samarbejde med Nexus Music og popduoen Nik og Jay har De Konservative indledt en ny og vovet mediestrategi, der skal skaffe dem unge vælgere.
Ideen med at lancere en ny kampagne startede på landsmødet, fortæller kulturminister Per Stig Møller (C)
”Vi sad og prøvede at diskutere velfærdspolitik, men der var bomstille. Pludselig siger Lassedrengen (Lars Barfoed, red), at vi ikke har udviklet politik siden 80’erne – og det er jo rigtig nok, så vi blev enige om, at det var på tide at komme i gang”.
Det var forsvarsordfører, Helge Adam Møller, der kom på ideen med at lave en musikvideo med Nik og Jay:
”Min kone er meget begejstret for dem, ligesom mine børnebørn, så hvorfor ikke kaste sig ud i det, tænkte jeg. Det er jo alle tiders mulighed for at få de unge til at stemme konservativt,” lyder det fra Helge Adam Møller, der også øjnede chancen for at få vist folk, at han langt fra kun er en hård og disciplineret “Terminator-type”
Nik og Jay skal sy såret sammen
Der gik ikke lang tid, fra De Konservatives pressechef Rikke Egelund havde kontaktet Nexus Music, til Nik og Jay havde sagt ja til projektet.
”De bad om et par dage til at overveje det, men ringede allerede tilbage en times tid efter. Den eneste betingelse var, at de fik fuld kreativ frihed til at ’pimpe partiet op’,” fortæller Rikke Egelund, der i samråd med den Konservative Folketingsgruppe blev enige om at sige ja til den betingelse.
Det er Nik og Jay selv, der har skrevet tekst og musik til videoen, der er instrueret af hovedproducerne i Nexus Music , Jon og Jules.
Selv er Nik og Jay overbeviste om, at kampagnen nok skal bære frugt.
”Det handler om at få selvtilliden tilbage i de gamle players – og det er vi jo eksperter i,” lyder det fra Nik. Jay tilføjer: ”De var sgu lidt svære at ’worke’ med i starten. For eksempel havde Tomboy-B (Tom Behnke, red) svært ved at lave det shoot til videoen, hvor han skal rive Karnovs lovsamling i stykker og kaste papiret ind mod kameraet”
Flere af de konservative politikere var i det hele taget skeptiske ved tanken om at gå fra politiker til ´player-pimp’. Det tog for eksempel Per Stig Møller en del træning, inden han lærte, hvordan man kaster de rigtige håndtegn.
Naser Khader derimod har taget råd om mode og attitude til sig. Han har tilmed fået lavet en tatovering på Jays opfordring.
En frisk start
Hvorvidt De Konservatives nye kampagne kan få partiet på ret kurs er uvidst uvist , og der er da også delte meninger om den nye strategi.
Reklamemanden Frederik Preisler fra reklamebureauet Mensch udtaler, at ’Kampagnen banker det sidste søm i den konservative kiste’, mens Søren Pind (V) har et mere positivt syn.
”Endelig sker der noget. Det har taget dem lang tid – det er den helt rette strategi, for partiet har virkelig brug for et image-boost,” lyder det fra Søren Pind, der samtidig indrømmer, at han godt ville have været med i videoen iklædt bowlerhat, guldstok og grills på tænderne.
De Konservative ser nu frem til at hverve nye stemmer og lægge det seneste halve år bag sig.
”Ja, Lene gad ikke til møde i Arktisk Råd. Og ja, det er nok ikke så smart med den hospitalsag – og indrømmet, at vi kom til at lave en parodi på Nanna Lüders Afrika-sang´, og fik fingrene i klemme IGEN.
Men nu har vi vores helt egen sang og video. Det er en ny start. Jeg tror på, at alt, jeg er med til, kaster en vis glans over tingene,” siger Naser Khader.
Da Rokokopostens reporter til sidst spørger, om han ikke kan løfte sløret for mere end de første tre minutter af videoen, tøver han. Men så kommer det velkendte brede og lidt fjogede smil efterfulgt af:
”Det er dit liv – bliv konservativ!”