Siden sommeren 2010 har den islamistiske terrorgruppe Al-Qaida udsendt magasinet Inspire rettet mod terrorister overalt i verden. Men nu møder publikationen kraftig kritik fra både medieforskere og læsere, der mener magasinet er kedeligt og uprofessionelt lavet.

Medieforsker ved Syddansk Universitet, lektor Mogens Bergquist, har analyseret de seneste tre udgaver af Al-Qaidas magasin Inspire, og han er ikke imponeret.

“Det er et utrolig ensidigt magasin med nærmest uendelige artikler om avancerede teologiske emner. På sin vis kan man kalde det en islamisk udgave af Clement Kjersgaards Ræson. Det er desværre typisk, at så snart en lille gruppe kan en smule InDesign (layout-program, red.), så skal de straks udgive deres eget magasin. Men hvis man vil ind på nutidens pressede magasin-marked, er glittede billeder og dårligt sprog altså slet ikke nok.”

Mogens Bergquist kan finde få lyspunkter, men peger på artiklen “Make a bomb in the kichen of your mom” som en af de gode takter.

“Den har et praktisk perspektiv og giver en fin punktopstilling med konkrete råd, som terroristen kan bruge i sin dagligdag. Den slags burde de klart satse mere på. Det er vigtigt, at læseoplevelsen bliver varieret, og man bryder de meget lange tekster, som læseren uvægerligt går død i.”

Terrorist efterlyser modestof og tests
RokokoPosten har talt med en islamisk terrorist, “Omar”, som for øjeblikket forbereder et omfattende terrorangreb i Danmark. Omar har læst de sidste udgaver af magasinet og er helt enig i kritikken af Inspire.

“De har en utrolig sterotyp opfattelse af den moderne terrorist. Det er altså ikke os alle, der gider læse alenlange teologiske udredninger af langskæggede imamer. Når jeg kommer hjem fra en lang dags planlægning med de andre i terrorcellen, vil jeg gerne kunne slappe af med par tækkelige burka-babes, en billedserie med sæsonens lækre partisantørklæder eller bare en sjov test, hvor man kan finde ud af, om man mest minder om Osama Bin Laden eller Muhammed Atta.”

En anonym talsmand for magasinet har taget kritikken til efterretning.

“Selvfølgelig gør kritikken indtryk. Vi har nok været fokuserede på at formidle cutting-edge teologiske argumenter, men hvis ingen læser dem, kan det jo være lige meget. Vi vil derfor gennemføre en grundig segment- og markedsanalyse og forhåbentlig levere et endnu mere underholdende og informativt magasin til aspirerende terrorister overalt på kloden.”