Foto: Krakenimages.com, Bigstock

Foto: Krakenimages.com, Bigstock

Lige nu er det kun heteroseksuelle, der opfatter sex efter mange års ægteskab som en trist pligt. Men efter, at homoer er kommet tættere på Folkekirkens accept af deres samliv, vil de have alle facetterne af giftemålet med, fortæller LGBT Danmark.

Det er ikke nogen hemmelighed, at sexlivet hos par, der har været gift i mange år, ikke altid rammer nyforelskelsens højder. Men her er der næsten altid tale om heteroseksuelle par, og den ubalance vil Landsforeningen for Bøsser, Lesbiske, Biseksuelle og Transpersoner lave om på.

Det sker efter, at Per Stig Møller i lørdags afslørede et kommende lovforslag, der for første gang giver homoseksuelle par status i Folkekirken og måske kan bane vejen for kirkelige vielser af bøsser og lesbiske.

“Det har længe været vigtigt for os at få bare en smule accept fra en uddateret institution, der tydeligvis synes, vi er syge og perverterede. Det er endelig lykkedes, så vi stopper ikke her,” forklarer talsmand for LGBT Danmark, Erik Rodskov, der ønsker en omfattende holdningsændring i den danske befolkning, hvad angår homoer og ægteskabet – og dårlig sex er først på programmet.

Afsky ved sex forbudt for homoer
“Vi skal ud og fortælle de homoseksuelle, at trist pligtsex ikke kun er forbeholdt det heteronormative samfund. Rutineprægede samlejer, tørkeperioder og afsky ved partnerens krop er noget, som heteroer i lange ægteskaber oplever hele tiden, men ligesom den kirkelige vielse har det været forbudt for bøsser og lesbiske,” siger Rodskov.

Han afslører, at LGBT Danmark planlægger en landsdækkende kampagne, hvor man i første omgang vil se et mandligt homoseksuelt par stå nøgne med en vis afstand mellem hinanden. Teksten vil lyde: “Nu kan homoer også få kedelig sex” og “Du har også ret til et visnet sexliv”.

Samtidig vil foreningen sørge for, at homoseksuelle par, der i fremtiden modtager en kirkelig vielse, også gennemgår det heteroseksuelle pars kvaler i forbindelse med ceremonien. Disse inkluderer skænderier over, hvem der betaler brylluppet; lammende angst for at binde sig samt akavede optrin, der involverer ældre familiemedlemmer og nedlynede bukser.

“Vi lever i et ensrettet heteronormativt samfund, der gør sit bedste for at udelukke og marginalisere andre gennem komplekse og undertrykkende ritualer. Så dem vil vi selvfølgelig også gerne være med i!” slutter Rodskov.