Glem alt om sociale medier og fokusér i stedet på transmediel storytelling. Det lyder som en spændende, ny kommunikationsteori. Men i virkeligheden er der tale om udspekuleret phishing fra ukendte gerningsmænd, der vil narre din virksomheds brandværdi i sænk.

Ukendte gerningsmænd har gennem længere tid sendt et stort antal falske kommunikationsteorier i omløb. Det fastslår IT- og Telestyrelsen i en pressemeddelelse.

Teorierne ligner til forveksling nyhedsbreve fra Kommunikationsforum.dk (KForum). Men ifølge IT- og Telestyrelsen er der tale om dygtigt udført phishing, der forsøger at lokke dig til at ændre kommunikationsstrategi med alvorlige følger for din virksomheds brandværdi.

“Vi har formodning om, at gerningsmændene er topprofessionelle og i stand til at benytte kommunikationsfaglige begreber så dygtigt, at selv garvede fagfolk er ude af stand til at gennemskue bedraget,” advarer sikkerhedsekspert Majken Lund Eriksen.

Viasat blev narret til havenisse-kampagne
Tv-distributøren Viasat er en af de større virksomheder, som fælden er klappet omkring. Kommunikationsmedarbejder Carsten Frandsen fortæller, at han intetanende planlagde Viasats kommunikationsstrategi ud fra en af de falske teorier. Resultatet var en brandingkampagne med udgangspunkt i to vrisne havenisser.

“Havenisserne blev udviklet ud fra en teori, som vi fik kendskab til via en e-mail fra KForum. Eller – vi troede, den var fra KForum. Gerningsmændene havde plantet selve artiklen med henvisning til litteraturen på det rigtige Kommunikationsforum.dk, så vi havde faktisk ikke en chance,” fortæller Carsten Frandsen.

Hos Kommunikationsforum erkender man, at man er magtesløse over for de falske kommunikationsteorier, fordi de florerer i så stort antal og nærmest er umulige at skelne fra de ægte.

Hos IT- og Telestyrelsen anbefaler man derfor, at man slet og ret undlader at søge efter viden om kommunikation på nettet.

“Det er ganske enkelt for risikabelt,” siger Majken Lund Eriksen.

“Selv uddannede kommunikationsfolk kan dårligt gennemskue, at begreber som f.eks. ‘transmediel storytelling’ i virkeligheden er skabt af kyniske gerningsmænd, der systematisk forsøger at skyde virksomheders kommunikationsstrategier i sænk.”