Etisk Råds kampagne om værdierne i de ord, vi bruger i diskussioner om sundhedssystemet, har affødt en følelsesladet sideløbende debat om mediernes brug af begrebet “rubrik”. “Vi må ikke give efter for presset og kalde det ‘overskrift’ i stedet,” advarer mediejurist Oluf Jørgensen.

Der findes ikke et redaktionslokale i Danmark, hvor man ikke nikker samstemmende til budskabet om, at begrebet “rubrik” er det eneste rigtige for den linje, der med fede typer indleder en journalistisk tekst.

Samtlige de medier, RokokoPosten har talt med (og det vil sige: alle, red.), bekræfter, at de er urokkelige på det punkt.

“Der er jo lissom en grund til, at det hedder ‘rubrik’ og ikke ‘overskrift’, så nej – vi har selvfølgelig ikke tænkt os at lave om på det, bare fordi nogen mener noget andet,” fastslår ansvarshavende redaktør for et førende dansk formiddagsblad.

Et følsomt emne
På Weekendavisens redaktion griber man spørgsmålet anderledes reflekterende an. Her vurderer man, hvorfor nogle danskere mener, at “overskrift” burde erstatte “rubrik”. En redaktør, der gerne vil være anonym, udtaler:

“Jeg tager for givet, at danskerne generelt er fornuftige mennesker, og når så mange går ind for, at vi fremover bruger et andet ord, så er vi naturligvis nødt til at overveje grundigt, om deres argumenter holder.”

Den anonyme redaktør tvivler dog stærkt på, at argumenterne får hende til at ændre holdning.

“‘Rubrik’ indeholder selve journalistikkens ontologi og eksistensberettigelse og er derfor kvalitativt anderledes end alle andre ord. Og så er det ikke engang på niveau med ‘overskrift’. ‘Overskrift’ er en overkategori til ‘rubrik’ og derfor ikke et synonym. Så der skal virkelig vægt bag argumenterne, hvis jeg skal så meget som at overveje, at det nogensinde skulle hedde andet end ‘rubrik’.”

Absolut enighed hele vejen rundt
Og sådan lyder det – med varierende ordmængde og substans – fra dagbladsredaktioner, tv-stationer, græsrodsradioer, livsstilsmagasiner, beboerblade, fagblade og selv dem, der laver Nettos tv-reklamer:

“Det skal da blive ved med at hedde rubrik. Alt andet giver da slet ingen mening.”

Og mediejurist Oluf Jørgensen mener nemt, man kan forklare, hvorfor alle er så enige:

“Ordet ‘rubrik’ er jo efterhånden det eneste, journalistikken har tilbage som noget unikt og særegent. Det er så at sige den journalistiske fagligheds hjerteslag. Og skulle man så bare flå sit hjerte ud og smide det for løverne, fordi pøblen ikke fatter, hvad der er på spil for journalistikken? Nej vel?”