En videnskabelig test afslører, at en lang række kosmetikprodukter stort set er virkningsløse. Producenterne er lamslåede og overvejer nu at trække produkterne tilbage.
En såkaldt vidundercreme til 695 kroner for 50 ml. lover, at daglig anvendelse i fire uger vil reducere rynker mærkbart og samtidig gøre ansigtshuden ungdommeligt fast og spændstig.
Men det passer ikke, afslører en videnskabelig test, der er bestilt af forbrugerorganisationen Critical Consumers International (CCI).
“Vi har brugt næsten alle vores medlemmers penge på at få gennemtestet hundrevis af populære kosmetikprodukter for at kunne bevise, at producenterne forfører forbrugerne med løgnagtig markedsføring,” udtaler CCI’s generalsekretær, Annekje Verbeek.
Undersøgelsens resultater har skabt panik i kosmetikindustrien.
Shampoo gør kun håret rent
Dolores Murray er administrerende direktør i Diva Care, der producerer et bredt sortiment af hår- og kropsplejeprodukter samt makeup. Hun har læst undersøgelsen og er dybt foruroliget.
“Faktisk skammer jeg mig rigtig meget, for vi har jo holdt forbrugerne for nar,” siger hun og nævner som eksempel en eksklusiv hårshampoo, der skulle reparere, blødgøre og beskytte håret, men som ifølge undersøgelsen udelukkende gør håret rent.
Marktingchef Pierre Tireau fra den franske kosmetikvirksomhed BeautXclusif er ligeledes chokeret:
“Måske har de puttet for få liposomer i cremerne? Jeg vil straks få det undersøgt, for jeg føler mig lige så snydt som forbrugerne!”
De berørte producenter vil nu trække alle produkter tilbage, men det er den danske advokatsekretær Ane Holm ikke glad for.
Bare krukkerne er pæne
Ane Holm har i en årrække anvendt flere af de produkter, der indgår i CCI’s undersøgelse. Det vil hun gerne blive ved med.
“Jeg ved da godt, at jeg ikke kommer til at se tyve år yngre ud,” fortæller den 58-årige kvinde og siger, at det vigtigste for hende er, at krukkerne er pæne, og at hun med mærket kan signalere økonomisk overskud.
“Det giver altså bare et boost af livskvalitet at bruge 1000 kroner på en lille krukke creme og vide, at det på ingen måde vælter budgettet,” fortæller hun og siger, at hun tit vælger produkter efter, hvad der vil se pænt og dyrt ud på kosmetikhylden derhjemme.