Foto: Pascal Thauvin, Freeimages.com

Foto: Pascal Thauvin, Freeimages.com

En lastbilchauffør fra Ribe har ikke noget imod, at hans kassedame bærer tørklæde. Det til trods for, at han ejer et sofabord med blå kakler og overvejer charterferie til Mallorca.

Da antropolog Rune Serritslev for nylig besøgte Morten Jansen i det sydvestlige Jylland, fik han et chok. På trods af, at den 44-årige Jansen ejer et kakkelbord, viste manden ingen tegn på hverken udtalt eller skjult racisme.

Dette strider imod et velkendt paradigme inden for antropologi og sociologi, hvor stuemøblement af den kakkeldækkede type næsten altid forbindes med fremmedhad og rituel støtte til Dansk Folkeparti.

“Morten Jansen siger, at det ikke rager ham en pind, hvorvidt hans kassedame bærer tørklæde eller ej,” siger Rune Serritslev med henvisning til en nylig historie om en tilsløret kvinde, der ikke måtte betjene kunder i Netto.

Xenofobiens Akse
Serritslev, der normalt beskæftiger sig med midtjyske totemstrukturer, har vendt sin forskning mod det, antropologer betegner som Xenofobiens Akse: en samling sociale og kulturelle fænomener, der tilsammen garanterer nedvurdering af andre etniske grupper.

“I Danmark består Xenofobiens Akse typisk af, at man stemmer DF, bor i provinsen, holder af at spise Matador Mix i weekenderne, beskærer sin ligusterhæk og udelukkende tager på charterferier,” forklarer antropologen, der i den forbindelse observerede, at Morten Jansens kakkelbord fungerede som underlag for et Star Tour-katalog, der var slået op på et afsnit om Mallorca.

Intolerance og kommenost
“Kort efter, at Morten havde talt henført om stegt pattegris i Sydens sol, udtrykte han sin dybe forundring over mennesker, der interesserer sig for deres servicepersonales religion,” husker Serritslev chokeret og påpeger, at Morten Jansen heller aldrig spørger til, hvorvidt det kød, han nogle gange skal transportere, er halalslagtet.

Eftersom Morten Jansen er en klar anomali, har Serritslev tilbudt lastbilchaufføren et betalt ophold på Forskningscenter for Jantelovsargumentation, der blandt andet beskæftiger sig med sammenhængen mellem intolerance og forkærlighed for skæreost med kommen.