Det er tit alt for svært og akavet at finde fallossymboler og seksuelle metaforer i almindelig litteratur, mener en gymnasielærer, som derfor er gået over til at se YouPorn-videoer og læse erotiske noveller med sine elever.

“Men hvad tror I, det betyder, at den kvindelige hovedperson sætter sig overskrævs på hesten? Er det tilfældigt, at hesten er stor og brunstig?”

Dette har cand.mag. i dansk og psykologi Ejgil Ubberup spurgt sine gymnasieklasser om, når de har læst modernistiske noveller, romantiske digte, folkeeventyr – ja, stort set alt på pensumlisten til dansktimerne.

“Som regel oplevede jeg pinlig tavshed, uforstående blikke og akavede udtalelser om ‘noget seksuelt’,” fortæller Ejgil Ubberup, som derfor introducerede en af sine 2.g-klasser for hård pornografi ved begyndelsen af dette skoleår.

Lettilgængelig fallos
“Her er fallosserne og de seksuelle billeder meget mere lettilgængelige og tidssvarende, hvilket gør tolkningen mere præcis. Eksempelvis betyder en samlejescene typisk ikke så meget andet, end at parterne dyrker sex,” mener Ubberup, hvis elever har fået til opgave at skrive stile med titler som “Seksuelle associationer i kortfilmen ‘Anal Teen Violation'” og “Subtil homoerotik i ‘To bøsser ser rødt'”.

Andre lærere har dog kritiseret Ejgil Ubberup for at forsimple undervisningen.

“Det er en falliterklæring, hvis gymnasiet opgiver at forklare unge mennesker, hvordan en novelle om forholdene på en byggeplads symboliserer et lidenskabeligt analt samleje mellem en ung, uskyldig pige og hendes 30 år ældre cykelmekaniker,” erklærer dansklærer Ivar Buhl, som frygter for elevernes seksuelle og boglige udvikling:

“I mine timer associerer vi alle tekstens ord med enten penis, vagina, samleje eller sadomasochisme, hvilket er både sundt og fagligt udfordrende!”

Afslappet atmosfære
Ubberups elever er dog glade for det nye undervisningsmateriale og fortæller om en langt mere afslappet atmosfære.

“Det er en kæmpe lettelse ikke at skulle lede efter vaginasymboler, hver gang en forfatter nævner et hul, en cirkel eller en østers,” mener 17-årige Silje Pedersen, der for nylig fik 12 for sin diskursanalytiske tolkning af Tidens Kvinder-artiklen “Firkantsfantasien”, hvor hun udlagde sætningen “jeg vil også kneppes” som forfatterens ønske om seksuelt samkvem.