En større offentlig instans har overraskende købt et gennemtestet og velfungerende it-system, der blev implementeret uden budgetoverskridelser.

Niels Toftegaard står i serverrummet under en større offentlig myndighed, der er lokaliseret nær Viborg. Han klør sig i håret, mens han kigger rundt på de summende maskiner stablet langs væggene.

“Det er stadig svært at forstå, at det bare sådan… fungerede,” siger han eftertænksomt.

Niels Toftegaard hentyder til det nye journaliseringssystem, som myndigheden netop har installeret.

Kræver ingen kærlig pleje
“Vi regnede selvfølgelig med at få en gruppe italienske ingeniører eller måske KMD (tidligere Kommunedata, red.) eller CSC (internationalt it-firma, der ofte bruges af danske myndigheder, red.) til at udvikle det fra bunden.”

“Den slags giver selvfølgelig små problemer, men på den anden side er der noget velkendt ved at bruge flere penge og tid end budgetteret på at sikre sig plejekrævende it-systemer med masser af personlighed,” siger Niels Toftegaard.

Aldrig prøvet før
“Men der var min chef, der ikke har så meget forstand på it, meget insisterende og sagde, at vi skulle gå efter en gennemprøvet løsning og undgå de to-tre sædvanlige leverandører. Jeg tænkte selvfølgelig ‘det går aldrig godt’, da den slags, så vidt jeg ved, aldrig nogensinde er gjort før inden for det offentlige,” siger Toftegaard og henviser til, at den traditionelle måde at gøre tingene på har givet danskerne it-succeser som den elektroniske patientjournal og folkeskolernes Piccoline-computere.

Efterfølgende må Niels Toftegaard dog erkende, at det alligevel gik godt. Løsningen blev implementeret hurtigere end antaget, uden budgetoverskridelser og fungerer glimrende i dagligdagen.

Kraftig kritik fra konventionelle leverandører
Hos flere af de leverandører, som de offentlige myndigheder hidtil har brugt, er man imidlertid ikke begejstrede for løsningen.

“Bare fordi et system har virket for millioner af mennesker i andre lande, er der ingen grund til at tro, at det vil fungere i en dansk kontekst. Der er en oplagt risiko for, at brugernes rygmarv visner, eller at maskinerne simpelthen eksploderer,” siger en talsmand for CSC og henviser til, at man med deres løsninger højst risikerer at miste en lille halv milliard, som tilfældet var med det fejlslagne it-system til politiet, Polsag.

Også hos KMD er man særdeles skeptiske.

“Vi må på det kraftigste advare mod, at nogen investerer i den slags masseproduceret metervarefusk, der ikke er kærligt håndkodet af os,” forklarer han og tilføjer, at KMD derfor snarest vil komme med harmdirrende advarsler mod denne praksis. Dette vil foregå på deres nyudviklede dampdrevne Twitter-konkurrent, der kan håndtere helt op til 16 tegn per opdatering og forventes klar i 2018.

(Artiklen blev oprindeligt bragt den 9/10 2012)


Forfatterkommentar af Mikkel Andersson

Engang for mange år siden arbejdede jeg med it inden for det kommunale. Artiklen er lidt en insiderjoke baseret på erindringen om et par systemer, som skulle implementeres dengang, og stabiliteten af selvsamme. Jeg regnede ikke med, at den ville blive voldsomt populær, men da vi på RokokoPosten også gør en dyd ud af lejlighedsvist at være ganske nørdede – der var sikkert et par stykker på Computerworld og Ingeniøren, som ville klukke lidt – var det også fint nok.

At artiklen endte med mere end 5000 likes, var derfor ikke så lidt af en overraskelse. Men der er åbenbart flere derude, som kan relatere til de genvordigheder, som det offentliges it-indkøb og udviklingspolitik til stadighed, og til de ansvarliges evige overraskelse, fører med sig.