Foto: Alicia Kwiatkowska, Wikimedia Commons

En ny, dansk virksomhed vil specialisere sig i at fremstille slik, som forbrugerne let kan gennemskue. “Det er ikke for at være politisk korrekte, men for at tjene penge,” lyder det fra virksomhedens administrerende direktør.

Mens resten af Danmark går i selvsving over lakridspibens fremtid, er den nye virksomhed Slikfirmaet klar til at lancere en serie produkter, der har det til fælles, at de ikke udgiver sig for at være andet end det, de er.

Det er virksomhedens mission, at alt – lige fra virksomhedens værdier til dens produkter – skal være lette at gennemskue for forbrugerne.

“Det er derfor, vi hedder Slikfirmaet,” fortæller administrerende direktør, Jonathan Drejer, og uddyber:

“Vi er et firma, der laver slik, og det mener vi, at vi bedst signalerer med det navn.”

Lakrids med lakridssmag
Egentlig ville Slikfirmaet som det første have lanceret en bolsjepose med navnet “Pose med Bolsjer i”, men på grund af sagen om lakridspiben har man i stedet valgt at lægge ud med en lakrids, der ligner lakrids og smager af lakrids.

“Vi har kaldt den lakridslakridsen, fordi vi ønsker at sende et klart signal om, at det er en lakrids,” udtaler Jonathan Drejer.

Han fortæller desuden, at der på pakken tydeligt står, at der er tale om en sød lakrids, der indeholder en stor del sukker og masser af tilsætningsstoffer.

“Så undgår vi, at folk for eksempel tror, at der er tale om frugt forklædt som slik.”

Ingen signalforvirring
Jonathan Drejer mener, at det er vigtigt at gøre op med den signalforvirring, der opstår, når produkter ligner noget andet end det, de er. Og det gælder ikke kun lakridspiber.

“Hvem ved, om vi ubevidst bliver påvirket til at fravælge sko med velcrolukning, hvis vi spiser lakridssnørebånd, eller om lysten til at se pyramiderne skyldes, at vi spiser så meget Toblerone,” reflekterer han.

Han understreger dog, at det ikke er politisk korrekthed, der driver firmaet, men derimod et simpelt ønske om at tjene penge.

“De fleste kan lide slik, og derfor tænkte vi, at vi kunne tjene penge på at lave slik og sælge det til folk,” forklarer han og slutter:

“Det vil vi selvfølgelig ikke lægge skjul på, og det er derfor, vores slogan er ‘Vi vil tjene penge på at sælge dig usundt slik, som gør dig tyk, hvis du spiser for meget’.”