Selvom Europa-Parlamentet hver måned rejser mellem Strasbourg og Bruxelles til stor moro for mange europæere, afviser artister fra omrejsende cirkus enhver lighed med EU-institutionen, som, de mener, giver dem et dårligt ry.

Googler man ordene “rejsecirkus” og “EU”, får man mere end 32.000 resultater. Men nu skal det være slut med at sammenligne parlamentet med et cirkus. Klovne, domptører og sprechstallmeistere fra hele kontinentet har i fællesskab indgivet en officiel klage over sammenligningen til en ukendt EU-klageinstans, som forventer at behandle klagen engang i løbet af de kommende årtier.

Grov sammenligning
RokokoPosten har talt med flere medlemmer af Brdr. Badutskis Omrejsende Cirkus, som forklarer, hvorfor parlamentet vækker så stor harme i cirkuskredse.

“Vi oplever, at folk tror, at rejsecirkus er helt vildt kedelige og bundkorrupte efter at have læst om dem i medierne. Det er dårligt for forretningen, og folk mobber os,” siger cirkusdirektør, Bebra Badutski, med en ubestemmelig, påtaget tysk accent.

“Bare for et par dage siden i Vejle var der en, som råbte, at vi skulle ‘skrubbe hjem til Benelux’ og drillede os med, at det eneste, vi kan, er at trylle skattekroner ned i et bundløst hul,” forklarer cirkusdirektøren og fremhæver, at deres tryllekunster er langt bedre end som så, og at truppen i modsætning til parlamentet også kan trylle ting tilbage igen, eksempelvis elefanter og kaniner.

“Parlamentet giver ganske enkelt hårdtarbejdende artister et dårligt ry, når vi bliver kædet sammen med alt deres pjat,” forklarer klovnen Bonzo, mens han øver sig i at træde op i en spand.

“Vi forbereder os virkelig grundigt, mens dem nede i Strasbourg mere virker som en dilettantisk improvisationsgruppe,” siger han.

Elbæk: Modigt nycirkus
Den tidligere kulturminister Uffe Elbæk mener dog ikke, at sammenligningen er problematisk.

“EU-parlamentet repræsenterer en radikalt avantgardistisk og modig form for nycirkus, hvor man gør op med genrens stivnede konventioner, hvilket de traditionelle cirkusartister frygter,” siger han.

“Prøv for eksempel at se, hvordan Romano Prodi modigt nyfortolkede rollen som den grædende klovn med klart absurdistiske træk og inspiration fra commedia dell’arte-traditionen” siger Uffe Elbæk og tilføjer, at han faktisk selv har overvejet at løbe væk med parlamentets rejsecirkus.