En dansk modeskaber, som indtil for nylig kun var kendt i meget avantgardistiske kredse, raser over at komme på Politikens liste over førende neoselvironiske trash-retrohipsterbrands.
“Vores kunder vil have tøjmærker, som ingen andre har hørt om. Vi skal ikke have vores brand ødelagt ved at blive nævnt i en landsdækkende og gennemkommercialiseret avis!”
Ordene kommer fra en modeskaber, der ønsker at være totalt anonym efter, at han fredag til sin rædsel så sit brand nævnt som et af landets 10 bedste neoselvironiske hipsterbrands i Politiken.
Camoufleret butik
Uden for hans værksted og butik er der da heller ikke meget, som tyder på, at en af Danmarks mest eksklusive modemærker har sit primære outlet her. Og det er ganske bevidst. Indtil i går anede stort set ingen, at modeskaberen overhovedet eksisterede eller solgte tøj for penge.
Forretningen er nemlig camoufleret som en for længst lukket butik fra tøjkæden Jørgen-Jørgine, hvor døren er forseglet med brædder. I de støvede og blændede vinduer hænger sedler med budskaber som “Her er intet af interesse for almindelige tøjkøbere” og “Alt er væk – gå din vej”. På trappestenen udenfor sidder tre stofmisbrugere, der er hyret til at skræmme eventuelt uindviede bort med opkast og uartikulerede råb.
Men kender man det hemmelige kodeord og har været til en koncert med Goodiepal, kan man alligevel komme indenfor i et neonrørsoplyst lokale med rå betonvægge, hvor tre omhyggeligt forvaskede T-shirts i pangfarver og en kasket med teksten “Lithiumbanjo” skrevet med spejlvendt gotisk skrift er de eneste varer til salg. Men det er også mere end rigeligt.
Sælger mest til sig selv
“Jeg vil tro, vi sælger 1-2 ting om måneden,” forklarer den anonyme modeskaber og forklarer hvorfor:
“Før man køber vores tøj, skal man med sit eget blod underskrive en kontrakt om, at man aldrig vil bære tøjet offentligt og kun må afsløre butikkens eksistens til andre danskere ved performancekunstferniseringer i Berlin. Sådan er vilkårene, når man sælger til de folk, som har den allermest sublimt raffinerede smag og konceptuelle forståelse for vores produkters særlige karakter.”
“Ja, det meste tøj sælger jeg faktisk til mig selv,” slutter modeskaberen.