Foto: Seier+Seier, Wikipedia

Foto: Seier+Seier, Wikipedia

Efter at Danmarks Radio har lukket et af sine tre orkestre, er Storkøbenhavn nu truet af mangel på musik med strygere og instrumenter lavet af messing.

Nyheden ramte som en bombe det danske medielandskab: Efter 75 år lukker Danmarks Radio det ene af stationens to symfoniske orkestre, nemlig DR UnderholdningsOrkestret.

Fremover må danske tv- og radioseere nøjes med et bigband og blot et enkelt dedikeret symfoniorkester på 99 mand til at fremføre klassisk musik i DR-regi, og nu advarer flere om, at en sådan lukning vil føre til akut mangel på klassisk musik.

Andre kan ikke spille pop
En af dem er Richard Povlsgaard, der er lektor i filharmoni ved Københavns Universitets Institut for Finkulturel Identitetspositionering.

“Hvis UnderholdningsOrkestret forsvinder, vil der af symfoniske orkestre kun være DR SymfoniOrkestret, Det Kongelige Kapel, Copenhagen Philharmonic samt de mindre Københavns Universitets Symfoniorkester, De Unges Symfoniorkester i Københavns Amt og Sankt Annæ Symfoniorkester tilbage i hovedstadsområdet,” advarer han.

Også den storladne popmusik vil få utrolig svære kår ifølge Richard Povlsgaard:

“Uden UnderholdningsOrkestret vil det være umuligt for andre klassiske musikere at optræde med popmusikere eller i slotsparker; det ser man tydeligt i lande med privatiserede klassiske ensembler.”

Meningsløs prioritering
Også blandt fans af UnderholdningsOrkestret er der overraskende stor utilfredshed med lukningen. Claus Hansen har fulgt orkestrets koncerter de sidste mange år og undrer sig:

“Både dirigenter, musikere og andre, der er tilknyttet orkestret, fortæller, at de udfører et uerstatteligt arbejde. Kunne man ikke i stedet overveje at lukke en afdeling, hvor medarbejderne mener, at de sagtens kan undværes og spares væk?”

Claus Hansen anfægter også det meningsfulde i at bygge et koncerthus til mange milliarder, hvis der kun findes et enkelt symfoniorkester plus et bigband, flere kor, enkelte uden- og indenlandske gæsteartister og turnerende orkestre samt måske enkelte større events til at fylde koncertsalen ud.

“Hvis man bruger rigtig mange penge på et koncerthus, er man naturligvis også forpligtet til for evigt at bruge rigtig mange penge på musikere, som kan være derinde. Ellers er det snyd,” siger han.