Intet i historiebøgerne antyder, at en alvidende kvindestemme kommenterede begivenhederne før og under krigen i 1864. Farvefilm fandtes heller ikke dengang, påpeger historikere. DF bakker op om kritikken.

Allerede inden DR’s store seriesatsning, 1864, blev vist første gang i de danske hjem, havde flere historikere set og kritiseret de to indledende afsnit. Blandt andet havde de problemer med skildringen af politikeren D.G. Monrad som en nationalistisk galning.

Nu påpeger eksperterne imidlertid, at der også er andre, mere graverende fejl i den dyre serie.

“Intet tyder på, at dramatiske begivenheder før og under krigen i 1864 blev kommenteret af en alvidende kvindestemme, en såkaldt voiceover. Det er pure opspind,” siger historiker Rasmus Glenthøj og påpeger, at kvinder ikke havde meget at skulle have sagt dengang.

“Selvom Grundloven havde erstattet enevælden, havde kvinder ikke engang stemmeret, så det er helt urealistisk, at en af dem skulle få lov til at gøre sig klog på en tv-serie til mange millioner kroner,” uddyber han.

Farvefilm helt godnat
Samme frie fantasi gør sig gældende, hvad angår seriens form, mener historiker og ekspert i det tysk-danske forhold Hans Schultz.

“Filmkameraet var slet ikke opfundet dengang, så at lave serien som farvefilm er helt godnat. Et mere passende medie kunne have været sort-hvide fotografier eller malede billeder,” mener historikeren, der dog mener, man kunne gå på kompromis ved at filme forskellige malerier fra perioden og vise dem i fjernsynet.

Udsletter dansk fortid
Hos Dansk Folkeparti, der i mandags foreslog, at fremtidige historiske serier fra DR skulle udsættes for faktatjek, bakker man op om kritikken.

“Vi så, hvordan seriens karaktertegning var et resultat af Ole Bornedals våde, kulturradikale drøm om verdensfjern og selvhadende pacifisme. Nu føjer filmskaberne spot til skade ved at undslå sig den historiske virkelighed og filme på en teknokratisk og såkaldt progressiv facon, der udsletter det danske folks fortid,” siger partiets kulturordfører, Alex Ahrendtsen, der overvejer, hvorvidt det ville være bedre helt at droppe tv-mediet som kilde til historisk viden:

“Under Anden Verdenskrig delte modstandsfolkene illegale blade ud. Det kunne vi prøve igen.”