Foto: Griszka Niewiadomski, Freeimages.com

Foto: Griszka Niewiadomski, Freeimages.com

De mange daglige tilfælde af kørende, gående og cyklende mennesker forhindrer løberne i at komme ubesværet gennem byen.

Når Jesper Tønnesen bevæger sig ned fra fjerde sal og ud på Indre Nørrebros gader iført løbesko og iPod, møder han et sandt virvar af bilister, cyklister og fodgængere. Ifølge sin træningsplan skal han helst løbe sine ti kilometer på 45 minutter, men i Københavns trafik er det helt umuligt.

“I de sidste par år er folk blevet helt vilde med at afholde alle mulige bil- og cykelrelaterede arrangementer, fx ‘transport til arbejde’, ‘hente børn’ eller ‘daglige indkøb’. Det gør hverdagen utrolig svær for dedikerede løbere som mig,” siger Jesper Tønnesen, der lige nu træner sig op til sit niende maratonløb.

Folk skal flytte sig
Også de gående trafikanter udgør et stort problem for den 43-årige motionist.

“Jeg satser på at bevæge mig med mindst 13 kilometer i timen, hvilket er over dobbelt så meget som den typiske fodgænger. Alligevel er det svært at få folk til at flytte sig, især når man løber bag dem,” siger Jesper, der sidste måned anskaffede sig en lille klokke, så fodgængerne kan høre, at han er på vej.

Jesper Tønnesen er ikke alene med sin klage; løbeklubben Sparta modtager flere og flere henvendelser, hvor medlemmer opfordrer klubben til at stå sammen om en officiel klage til Københavns Kommune.

“De kan ikke forstå, at vi ikke for længst er gået til Morten Kabell (Københavns teknik- og miljøborgmester, red.) med et ønske om at begrænse løbernes mange hindringer,” siger Spartas formand, Gunnar Vibjerg, der selv overvejer et forslag til borgmesteren om løbestier langs alle Københavns fortove.

Kan også rumme biler
Morten Kabell selv er begejstret for den miljøvenlige tankegang bag løbernes ønsker og forestiller sig, at man i fremtiden primært indretter byen til løbere.

“Ved særlige lejligheder kan man afspærre visse gader, fx hvis man vil give de gangbesværede mulighed for at komme udenfor, eller hvis man skal transportere meget store ting, der umuligt kan være på en ladcykel,” siger borgmesteren og understreger, at København jo er en mangfoldig by.

“Så længe løberne får forrang, og bilisterne kun kan komme til en enkelt gang eller to om året, tror jeg godt, vores by kan rumme det.”